BoCycle

BoCycle

maandag 22 april 2013

De MB SLK club

Zondag had ik, tijdens een ligfietstrainingstocht, een toevallige ontmoeting met een rijder van de MB SLK Club Nederland. Welk fenomeen zou er achter deze intrigerende naam schuil gaan...


Paddentrek
Honderdeneen kilometer
Doel vandaag was, net als vorige week, familiebezoek in Tiel. Maar dan wel via een ommetje, want ik wilde vandaag ten minste 100 km op de teller bijschrijven: Rhenen, Amerongen, Wijk bij Duurstede, Tiel en terug over de dijk langs de Waal. De route had ik uitgezet met de fietsrouteplanner van de Fietsersbond.
Zicht op Rhenen vanaf de pont bij Opheusden



Slecht fietspad

"Eigen weg", afgesloten, verhard???
Ik had in de fietsrouteplanner "vermijd onverhard" geselecteerd, maar werd desondanks langs een pad geleid dat was afgesloten met een houten boom. Ook stond er een bordje "Eigen weg" op de paal aan de rechterkant. Ik ben dit pad toch opgefietst. Het werd steeds slechter, zoals de foto's laten zien. Funest voor de gemiddelde snelheid. Je kunt overigens dergelijke missers in de fietsrouteplanner melden bij de Fietsersbond. Zo wordt de planner steed beter.


Tip van Gerrit
Op mijn vorige fietstocht kon ik het track op mijn Garmin navigator maar moeilijk aflezen. Vooral in steden en dorpen is het track tussen de vele gekleurde wegen slecht te zien zonder leesbril. Gerrit van het blog Blauwe Mango 295 (en tegenwoordig QuestXs-rijder) tipte: "Wat ik nog wel eens doe is de kaart weglaten uit de achtergrond en dan zie je dus alleen de track wat een stuk duidelijker is". Goede tip, Gerrit, bedankt.



Aangehaakt bij drie racers

Vierde racer wordt ingehaald

Vierde racer is ook aangehaakt
Racefietserspelotonnetje
Op de dijk naar Wijk bij Duurstede werd ik ingehaald door drie racers. Ik haakte snel aan, want de achterste racer in een peloton hoeft 30% minder vermogen te trappen, zo is eens in een windtunnel onderzocht. Toen wij een alleen fietsende racer passeerden adviseerde ik hem ook aan te haken. "Dat scheelt je 30%", riep ik hem toe. Hij ging op de pedalen staan en was snel bij de groep. Ik liet hem voor mij fietsen, want aan zo'n lage ligfietser voor je heb je niet zo veel. Die vangt veel minder wind weg dan een bukker. En zo raceten wij kameraadschappelijk met z'n vijven door Wijk bij Duurstede.

Kipsatétest
Op de Waaldijk bij Ochten reed ik langs "Eethuisje De Veerstoep". Daar heb ik mijzelf getracteerd op een kipsaté. Het vlees was prima, maar de satésaus was een soort suikerwater: veel te dun en veel te zoet. Niet bepaald om over naar huis (op het blog) te schrijven dus.



De MB SLK club Nederland
MB SLK club Nederland
Maar wat is nu die club die ik onverwacht ontmoette? MB staat voor Mercedes Benz en de SLK is de naam van een cabriolettype van Mercedes. Ik sprak één van de deelnemers aan een puzzelrit op de pont van Wijk bij Duurstede. Er deden zo'n 40 SLK-bezitters aan deze 120 km lage tocht mee. Zo kom je steeds weer nieuwe dingen te weten op zo'n ligfietstocht.

Mooie plaatjes
Ten slotte nog twee mooi plaatjes die ik op de terugweg heb geschoten.

Waalwilgen



Karakteristiek huis

Geen opmerkingen: