BoCycle

BoCycle

zaterdag 26 februari 2011

Crankstel 15 cm omhoog voor betere fietsprestaties

Ligfiets& is het prachtige tijdschrift van de Nederlandse ligfietsvereniging, waarvan de officiële naam is:
Nederlandse Vereniging van Human Powered Vehicles (de NVHPV).


In het meest recente nummer stond een interessant artikel van ligfietser Marko Jeletich die op zijn Raptobike het crankstel 15 cm hoger heeft laten plaatsen. Daarmee creëert hij een kniehoek die vergelijkbaar zou zijn met die op zijn racefiets. Marko zegt daarmee betere ligfietsprestaties te kunnen leveren. Marko's ervaring kan echter niet onderbouwd met een sluitende verklaring. Klik hier voor de wetenschapspagina van BoCycle om te lezen waarom.

2 opmerkingen:

J. zei

Interessant,... Toen ik mijn noseboom van mijn RaptoBike een centimeter meer uitschoof was dat een stuk beter voor mijn knieën.
Iemand die biomechanica beheerst zal er vast meer informatie over kunnen geven.

BoCycle zei

Beste J.

Leuk een reactie op mijn blog. Zo zie je maar hoe belangrijk het is dat de (lig)fiets goed is afgesteld op je lichaam.