BoCycle

BoCycle

zondag 20 februari 2011

Derde lekke band met deze fiets

Tja beste bloglezers... Gisteren had ik alweer een lekke band met mijn mooie Fujin raceligfiets. Wat is er toch aan de hand met die banden? Pomp ik de banden misschien te hard op (6 bar)? Lees hieronder over mijn zaterdagse ligfietsavontuur in de Betuwe.

Met de fantastische fietsrouteplanner van de Fietsersbond had ik een mooie racefietsroute over Tiel uitgezet. Over de dijk en langs de provinciale weg N320 fietste ik met windkracht 5 in de rug kilometers lang met een gemiddelde van 35 km/h. Een echte racefietsroute dus: niet bijster mooi, maar wel snel. In Tiel met het voetveer naar Wamel en daarna over de dijk richting Nijmegen.
Dat was wel andere koek met windkracht 5 pal op de kop. Een ligfiets mag dan aanmerkelijk minder luchtweerstand hebben dan een bukfiets (zoals wij ligfietsers het vervoermiddel van onze racefietscollega's plegen te noemen), maar het gemiddelde zakte naar een dramatische 21 km/h. Nu moet ik daarbij wel vermelden dat er de nodige obstakels op de dijk stonden waar je met een ligfiets niet fietsend voorbij rijdt. Ook reed ik dit hele stuk met een zachte voorband, want in Beneden Leeuwen was de voorband plat en met mijn kleine handfietspompje kreeg ik er lang geen 6 bar ingepompt.

Okee, dan nu mijn bevindingen over die lekke banden. In mijn vorige blogbericht heb je kunnen lezen dat ik een week geleden mijn achterband heb lekgereden. Nauwgezette inspectie van de buitenband bracht aan het licht dat er een klein gaatje in het loopvlak zat. Het corpus delictum was niet meer te vinden, dus welk voorwerp dit gaatje heeft veroorzaakt zal immer een mysterie blijven. Mogelijk een steentje, een stukje glas, een spijker(tje)? Wel heb ik zo mijn twijfels gekregen over de kwaliteit van de antileklaag van die Schwalbe Durano banden. Ik ben benieuwd naar reacties/ervaringen van lezers/volgers van dit blog.
De lekke voorband van vandaag is mijns inziens veroorzaakt doordat de binnenband niet goed is aangebracht. Op de foto is duidelijk een witte plooi te zien, waarin waarschijnlijk door de hoge druk van 6 bar, een gaatje is gekomen. Het feit dat het gat zich aan de binnenzijde van de band bevindt (dus aan de kant van de velg), wijst er in ieder geval op dat het niet is veroorzaakt door een scherp voorwerp op de weg. Ik heb de binnenband vervangen door een reservebinnenband (die ik op mijn tochten altijd bij mij heb) en die er langs de dijk in de kou met mijn blote knuisten omgelegd. Het oppompen ging niet bijster goed met mijn kleine handpompje. Voor de volgende tocht neem ik een pomp met CO2 patronen mee.

1 opmerking:

BoCycle zei

Reactie die ik per e-mail ontving:

Ik heb overigens even je blog bekeken, mooie fiets :)

Op mijn racefiets heb ik volgens mij ook Durano bandjes van Schwalbe... Meerdere lekkages ook aan mijn kant, hoewel ik ook wat glas eruit gepeuterd heb wat geen lek gaf.

Ik heb plakkers van Lezyne, die me al meerdere malen gered hebben... Niet duur en geen geklooi met solutie, het is een aanrader.