BoCycle

BoCycle

zondag 27 november 2011

Garmin Edge 800 of Etrex?

Vrijdag heb ik mij bij Waypoint laten voorlichten over de Garmin Edge 800, dè trainingscomputer en navigator voor op het fietsstuur. Lees verder waarom ik mijn huidige Garmin Etrex niet inruil voor de Egde 800...

Heel kort zal ik de twee hoofdfuncties van de Garmin Edge 800 hieronder beschrijven, t.w.:
  • Trainingscoach
  • Navigator (tomtom)
Een uitgebreidere beschrijving vind je op de website van Waypoint; de gebruikershandleiding staat hier.

Trainingscoach
Je kunt in de Garmin Edge 800 trainingsschema's invoeren. Bijvoorbeeld:
  • 30 min hartslag 60%/70% cadans 80/95
  • 20 min hartslag 70%/80% cadans 80/95
  • 10 min hartslag 80%/90% cadans 60/90
  • 30 min hartslag 60%/70% cadans 80/95
De Garmin waarschuwt je met een geluidssignaal als bijvoorbeeld de hartslag te laag is en je naar een andere trainingszone moet gaan. Hij registreert ook alle trainingsgegevens (hartslag, snelheid, stijg-/daalpercentage en nog veel meer), die je op internet met Garmin connect kunt evalueren en met andere leden van Garmin connect kunt delen. Zo kun je ook virtueel met andere leden trainen door hun trainingsgegevens te downloaden in je Garmin Edge 800.


Navigator
De Garmin Edge 800 is een autorouterende navigator. Dat betekent kortweg dat hij net als tomtom werkt. Dus je typt een adres of waypoint in waar je naar toe wilt fietsen en de Garmin berekent de weg die het beste aan het gekozen profiel voldoet. Fiets je verkeerd, dan berekent Garmin een nieuwe route vanaf het punt waar je je dan bevindt. Je moet dan wel een autorouterende kaart in je Garmin hebben geladen, zoals de OnRoute fietskaart.

Daarnaast kun je ook tracks downloaden. Het verschil tussen een door Garmin berekende route en een track is dat een track "vast" is. Een track is als een met viltstift getekende weg op een kaart. Je kunt hem via het scherm van je Garmin nafietsen, maar als je verkeerd fietst, moet je zelf de weg terug naar het track zien te vinden. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is in mijn Garmin Etrex het koersalarm. Als ik van het track afraak (bijvoorbeeld omdat ik een afslag heb gemist) dan geeft de Garmin Etrex een geluidssignaal en een melding op het scherm. Helaas kent de Garmin Edge 800 deze nuttige functie niet. Klik hier om meer te lezen over dit handige koersalarm.

Waarom geen Garmin Edge 800?
Het ontbreken van het koersalarm is voor mij de doorslaggevende reden om mijn Garmin Etrex NIET in te ruilen voor de Garmin Edge 800. Heel vaak fiets ik tracks na die ik op Internet heb gevonden en in mijn Garmin Etrex download. Zo heb ik o.a. de Amstel Gold Race nagefietst en de Jan Janssen classic. En daarbij heeft het koersalarm mij menigmaal behoed voor verkeerd fietsen.

Daarnaast heeft de Garmin Edge 800 een accu die na circa 10 uur leeg is. Als je hem meeneemt op fietsvakantie met je koepeltentje, heb je dus wel elke dag een kampeerplaats nodig met elektriciteit om dat ding op te laden. De Garmin Etrex wordt gevoed door twee penlites die je in iedere (camping)winkel kunt kopen.

En last but not least kent de Garmin Edge 800 ook geen "gevarenzonealarm"; reuze handig als je een kruising van tracks nadert waar je even extra op moet letten.

De drie nadelen die de Edge heeft t.o.v. mijn Etrex zijn wellicht kleine punten, maar voor mij wel van doorslaggevend belang. Ik gebruik mijn Garmin dan ook voornamelijk als navigator; vind je de trainingscoach van de Garmin Etrex 800 het belangrijkst dan is dit apparaat vast een prima keus.

4 opmerkingen:

BoCycle zei

Vandaag heeft collega Stephan mij gedemonstreerd hoe zijn Garmin Edge 705 met tracks omgaat. Er zijn twee situaties.

1 Ondergrond is routerende kaart
In dat geval berekent de Garmin zelf een route die precies de weg van het track volgt. Je krijgt dan ook dezelfde routeaanwijzingen als een door Garmin zelf berekende route naar een opgegeven locatie (een piepje en een melding op het scherm bijv. "Over 345 m links af").

2 Ondergrond is een niet routerende kaart
In dat geval geeft de Garmin ook routaanwijzingen, maar deze zijn beperkter (een piepje en een melding op het scherm bijv. "Na 45 m ga oost"). Als je van het track afrijdt dan krijg je geen waarschuwing en ook geen aanwijzingen meer. In deze situatie waarschuwt het Koersalarm (een piepje en een melding op het scherm) van de Garmin Etrex dat je verkeerd fietst. De Garmin Edge geeft geen waarschuwing en je moet dan ook zelf goed op het scherm letten dat je geen afslag mist.

Mangorijder zei

Hoi,
Ik lees dat je geen Edge 800 hebt gekozen omdat je geen melding krijgt wanneer je van de track afwijkt. Dit zit echter wel op de Edge 800. Ik fiets ook gedownloade tracks na en wanneer ik van de track afwijk krijg ik wel een melding (heel aantal pieptonen achtereen).

BoCycle zei

Dank voor je reactie Mangorijder. Werkt het alarm bij het afwijken van een track ook als je een NIET routerende kaart gebruikt (bijvoorbeeld een topografische kaart)?

Hartelijke groet,
Bocycle

Mangorijder zei

Ik durf dat niet te zeggen maar ik verwacht van niet.
Ik gebruik de open mtb maps en die zijn wel routerend. Hierbij werkt het prima. Je krijgt een piepje bij richtingsverandering en een duidelijk signaal wanneer je van de route afraakt.

Wel is het handig om WinGDB3 te gebruiken. Op het gps forum is veel info te vinden. http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=54&t=26562