BoCycle

BoCycle

zondag 4 december 2011

Hartslagexperiment

Vandaag had ik eigenlijk met de ligfietstocht van LOL Zutphen mee willen rijden, maar de plicht van mijn andere hobby (bridgen) riep mij naar het bridgehonk. Ik heb op deze zondag met prima fietsweer daarom het nuttige met het aangename verenigd: op mijn raceligfiets naar de bridgeclub en na gedane arbeid met een leuk ommetje via Wageningen weer naar huis. En onderweg heb ik een belangwekkend experiment uitgevoerd...

Op de Bridgeclub moest ik de Sinterklaasdrive die op 5 december wordt gespeeld, voorbereiden. Daarna ben ik via Wolfheze naar Wageningen gefietst. De hele fietstocht was slechts 32 km lang, maar wel mooi. Voorbij pannenkoekenrestaurant "de Panoramahoeve" kom je door een prachtig stuk bos.
Op de dijk langs de Neder Rijn heb ik nog een interessant hartslagexperiment uitgevoerd. Doel was om vast te stellen of de volgende stelling empirisch kon worden gestaafd: In liggende positie is je maximale hartslag lager dan zittend. Deze bewering vernam ik in de kleedruimte van het sportcentrum waar ik elke donderdag de conditie op peil probeer te houden door middel van spinning (zie mijn mijn blogbericht "Hartslagrecord").

Hartslagexperiment
Vanmiddag heb ik ligfietsend circa 1 minuut een hartslag van 190 bpm volgehouden (heel kort wees de hartslagmeter zelfs 191 aan). Op de sportschool afgelopen donderdag heb ik staand op de pedalen zo'n anderhalve minuut met een hartslag van 199 bpm gespind (en een korte piek van 200). Deze waarnemingen lijken dus de stelling te onderbouwen dat rechtop de maximale hartslag circa 5% hoger is dan liggend.


Maar wat is de verklaring?
Wat zou nu de verklaring voor dit fenomeen kunnen zijn? Ik heb wel eens gelezen dat in liggende positie de hartkamers zich beter vullen en dat per hartslag er een grotere hoeveelheid bloed wordt rondgepompt. Zittend (rechtop) moet het bloed helemaal uit je benen meer dan een meter omhoog worden gepomd, waardoor de hartkamers zich minder goed vullen. Deze redenering zou kunnen verklaren dat je liggend met een lagere hartslag dezelfde prestatie kunt leveren als zittend (rechtop). Maar de lagere maximale hartslag in liggende positie is daarmee nog niet verklaard. Ik ben benieuwd naar de kennis van andere sporters over deze buitengewoon intrigerende materie. Discussie geopend....

2 opmerkingen:

Wim zei

Leuk dat je van plan was om met LOL mee te fietsen.

Er waren afgelopen zondag 8 deelnemers, inclusief ondergetekende.

Op mijn blog http://roeifietsen.blogspot.com en op de blog van Casper http://questbeleving.blogspot.com kun je lezen hoe het was.

Zondag 8 januari gaan we weer. Je bent van harte welkom. Hoe meer open liggers, hoe beter.....;) Samen staan we sterk tegen het "Quest-geweld"....;)

Je kunt je nu al aanmelden op Ligfiets.net.

Ik hoop tot dan.

BoCycle zei

Dank voor deze uitnodiging Wim. Als ik 8 januari gelegenheid heb (kan ik nog niet overzien) dan fiets ik met LOL Zutphen mee.