BoCycle

BoCycle

dinsdag 20 september 2011

Racefiets klimt 5% sneller dan ligfiets

Met een racefiets kun je sneller klimmen dan met een ligfiets. In dit blogbericht lees je een verklaring hiervoor...

Ik heb de Col de Joux Plane met gemiddeld 8 km/h beklommen. Daarvoor heb ik gemiddeld 200 Watt aan vermogen geleverd. In het taartpuntdiagram kun je aflezen dat 88% van dit vermogen is gebruikt voor het klimmen. De rest is opgegaan aan rolweerstand, luchtweerstand en rendementsverlies (van de ketting, tandwielen en derailleur).

De verschillen tussen mijn ligfiets en een gemiddelde racefiets zijn in het tabelletje verklaard. Door dit verschil zou ik met hetzelfde vermogen van 200 Watt met een racefiets de Joux Plane met een snelheid van 8,4 km/h hebben beklommen. Een verschil van 5% ofwel 4,5 minuten op mijn klimtijd van van 1:29:21.

Ik heb een rekenblad (in excel) gemaakt waarmee je precies kunt uitrekenen hoeveel kracht en vermogen je moet leveren om een bepaalde snelheid te fietsen. Het berekent de rolweerstand, de luchtweerstand en de klimweerstand. Je kunt alle karakteristieke gegevens van je fiets invoeren. Klik op het plaatje om het te openen.

Beste blogvolgers, ik beloof jullie dat na dit gortdroge, saaie, mathematische blogbericht later deze week weer een bericht volgt vol emotie over mijn driedaagse verblijf met 131 collega's in de Franse Alpen.

1 opmerking:

walter zei

Heehoi,
leuk om te lezen over de ervaringen van een andere ligfietsklimmer.

Ik ben de laatste jaren bezig met het optimaliseren van mijn klimtechniek, en daarom zou ik graag van je horen wat voor lichaamshouding jij kiest bij het klimmen, en wat je ervaringen zijn met verschillende houdingen.

Groetjes,

walter