BoCycle

BoCycle

zaterdag 26 februari 2011

Ligfietsers zie je niet

Heel vaak hoor je beweren dat ligfietsen zo gevaarlijk is, omdat automobilisten de berijder letterlijk over het hoofd zien. Zij zijn namelijk zo laag. Automobilisten die dit beweren moeten eens goed bij zichzelf te rade gaan of het wel verantwoord is als zij nog blijven deelnemen aan het verkeer. Lees verder...


Als ik op mijn Sirix forenzenligfiets lig dan bevindt de bovenkant van mijn hoofd (met helm) zich 1,40 meter boven het wegdek. Dit is dezelfde hoogte als die van kinderen tussen 7 en 12,5 jaar (zie grafiek). Op mijn snelle lage Fujin is de afstand hoofd-wegdek 1,15 meter. Dit komt overeen met een kinderleeftijd tussen 4 en 8 jaar.

Verkeersdeelnemers die zodanig auto rijden dat zij ligfietsers en dus ook fietsende kinderen tussen de 4 en 12,5 jaar niet zien, raad ik dringend aan hun voertuig onmiddellijk aan de kant te zetten en hun rijvaardigheid onder deskundige leiding op een verantwoord niveau te brengen.

Geen opmerkingen: