BoCycle

BoCycle

zondag 27 februari 2011

Gevaarlijke glijpartij op wildrooster

Vandaag ben ik naar Groningen gefiets. Startpunt was het regiokantoor van TenneT (beheerder van het elektriciteitsnet) aan De Stroom in Hoogeveen; een mooi startpunt voor een tocht waarop ik 1,75 kiloWattuur (zo'n 1500 kcal) zou verbruiken.

Het weerbericht: "Af en toe (mot)regen en aan het eind van de dag natte sneeuw". Desalniettemin ging ik enthousiast van start in de prachtige natuur die Drenthe te bieden heeft. Vooral op het Dwingelderveld lagen uitstekende geasfalteerde brede fietspaden midden door de Drenthse bossteppen. En inderdaad was het toch zeker een half uur van de ruim drie uur die ik gefietst heb droog. Ik droomde weg en voelde mij gelukkig dat ik op zo'n mooie raceligfiets in dit mooie landschap mocht fietsen. En toen.... gebeurde het.... Ik draaide een flauwe bocht in en voelde plotseling het achterwiel onder mij wegglijden. Beheerders Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten hadden daar een wildrooster aangebracht; aan het einde van de bocht nota bene!!! Dat rooster zie je dus pas op het laatste moment en als je daar schuin overheen rijdt, dan wil het achterwiel wel wegglijden. Ik kon ternauwernood mijn evenwicht bewaren en een valpartij voorkomen. Beste bloglezers wees gewaarschuwd; als je in de buurt komt van deze gevaarlijke locatie (Noorderbreedte 52°:54,466min; Oosterlengte 6°:29,020min) stap af en ga voorzichtig te voet verder.

Een uurtje later zag ik even ten noorden van Assen de "bekende" letter. Daar heb ik even brandstof getankt, dat wil zeggen een large Milkshake, goed voor 430 kcal ofwel een uur fietsen.

Toen ik weer opstapte begon het pas goed te regenen. In de buurt van Groningen zelfs natte sneeuw. Doorweekt arriveerde ik op de plaats van bestemming, met zand en modder in mijn nek en haren (dus daarom hebben normale fietsen een achterspatbord). Maar met een voldaan gevoel: 72 km gefietst, hartslag gemiddeld rond de 155 bpm en een kruissnelheid van zo'n 25 km/h bij een tegenwind van 4 Bft.

Geen opmerkingen: