BoCycle

BoCycle

zaterdag 5 maart 2011

Nieuw snelheidsrecord bij het echte klimwerk....

Vrijdag ben ik aan het echte klimwerk begonnen rond Beek-Ubbergen. Ik heb daar een aantal referentiecols gekozen om de verbetering van mijn klimprestaties te kunnen monitoren.

Ik heb de volgende referentiecols geselecteerd:
- 1x Beekmansdalseweg
- 2x Nieuwe Holleweg (vanaf de splitsing met de Holleweg)
- 2x Oude Holleweg (vanaf de splitsing met de Nieuwe Holleweg)

Deze cols hebben allemaal een gemiddeld stijgingspercentage rond de 10% met een maximum van 12% of 13%. Minstens zo zwaar als de Col de Joux Plane; helaas wel een stuk korter. De referentieklim is bij elkaar 2,85 km lang en 281 meter hoog. Mijn maximale harslag bedroeg 175 bpm en de gemiddelde snelheid was 8,0 km/h. Een mooie verbetering ten opzichte van het sukkelgangetje van
7 km/h waarmee ik op 30 januari de Oude Holleweg opklom. Deze referentieklim ga ik minstens eens per maand herhalen om de voortgang te kunnen monitoren.

Maar ik heb vrijdag nog meer gedaan dan alleen maar de de berg op- en neerfietsen. Ik ben ook nog de Brandenberg in het prachtige Reichswald ten zuiden van Kranenburg/Galgensteeg (Duitsland) afgedaald. Daar heb ik een nieuw persoonlijk snelheidrecord gevestigd van 64,46 km/h.



Daarna kwam ik bij een wel heel bijzonderegrensovergang; de routeplanner stuurde mij over
dit particuliere erf. De fiets staat op de foto op Nederlands grondgebied en de andere kant van het erf is Duitsland. Gelukkig was de boerin zo aardig om mij toe te staan haar erf te passeren.

Weer terug in Nederland nog even de Zevenheuvelenweg genomen en 7,5 km over de Waalbandijk gefietst met een gemiddelde van 30km/h.

Ten slotte nog een tip. Surf naar de volgende websites met veel informatie over vrijwel alle Nederlandse (en ook buitenlandse) klimheuvels, zoals stijgingspercentages, klimprofiel, routes, etcetc.
- Heuvelsfietsen: NL cols met stijg%
- Hardfietsen: NL cols met stijg%
- Bikemap: Hier kun je de Col de Joux Plane (en vele andere routes in NL en buitenland) virtueel nafietsen.
- Climbbybike: alle cols en beklimmingen ter wereld

Geen opmerkingen: