BoCycle

BoCycle

donderdag 17 november 2011

Wist je dat.....

Vandaag enkele interessante weetjes over de snelheid van velomobielen, open ligfietsen, bukfiesten en rechtopfietsen...

Vlakke weg
  • Een rechtopfietser die 20 km/h fietst, zou op een racefiets (in de beugels) met hetzelfde vermogen 25,1 km/h rijden.
  • Op een ligfiets zou hij 28,7 km/h fietsen en in een velomobiel 38,2 km/h.


Tegenwind
  • Met tegenwind van 4 Beaufort fietst deze rechtopfietser 16,3 km/h.
  • Zijn racefietscollega fietst dan 21,1 km/h
  • De ligfietser heeft een snelheid van 24,8 en de velomobilist 34,9 km/h .


Heuvel af
  • Met een racefiets ga je zonder te trappen met 25,2 km/h een heuvel van 2% af.
  • Met een ligfiets ga je dan met 31,7 km/h naar beneden.
  • Met een velomobiel is dat 62,4 km/h en met een rechtopfiets slechts 18,4 km/h.

Hoe weet ik dat.....

Al deze weetjes kun je zelf uitrekenen met Bocycles rekenprogramma (versie Simpel). Klik op het ikoontje aan de rechterkant van dit blog onder het fietslog om dit rekenprogramma te starten.

9 opmerkingen:

Wim zei

Hoe lang moet die heuvel van 2% dan zijn?

Bij 't Harde (Veluwe) ging ik met meetrappen 68km/u.

Zonder meetrappen toch 62,4 vind ik wel heel optimistisch, vandaar mijn eerste vraag.

Theo Z zei

Kloppen de cijfers wel (helemaal)?
Ik trap op de rechtop fiets met gemak 20 km/uur weg, en hou dat behoorlijk lang vol. Maar in mijn velomobiel kom ik met moeite op 38 km/uur, en hou dat niet super lang vol (understatement).

Wim zei

Dus met een rechtopfiets van pak 'm beet €60,- haal ik nog meer dan de helft van de snelheid van een fiets die 100x zo duur is..... ;-)
Relativeren blijft leuk.

Casper zei

Tja Gerrit, het is een bekend verhaal, maar wel een van groot verschil tussen theorie en praktijk. Zoals Theo hier boven al schrijft, kost het moeite in de velomobiel voor elkaar te krijgen wat theoretisch een voudig moet zijn. Ik rijd (reed) op de racefiets met gemak 30 per uur voor een langere tijd, maar 40 in de Quest hou ik maar kort vol.
Overigens ligt dat ook aan gewenning, want dat kon ik ook niet de eerste keer dat ik op een racefiets zat.
Waarom ik reageer hierop? Het lijkt vaak een een overweging om over te stappen op een velomobiel, maar dan valt de praktijk tegen. Marketeers, ook in veloland, zouden dit moetn benadrukken. Dit geldt overigens ook voor "normale" ligfietsen, ook daarbij is het zaak eerst te wennen aan het anders fietsen.

Overigens wel leuk er een rekenprogramma voor te hebben!

Groet, Casper

Wim zei

Ik roep inderdaad ook al jaren dat er veel meer over het comfort dan over de snelheid gesproken/geschreven moet worden.

Veel van de tweedehands ligfietsen zijn dan ook te koop, omdat mensen teleurgesteld zijn over de snelheid die ze er mee halen. Ik spreek uit ervaring, omdat ik in het verleden een aantal malen zo'n fiets gekocht heb.

Ik roep dan ook bij deze iedereen op om vooral reclame te maken voor de ligfiets door het over het comfort te hebben.

Theo Z zei

Ik wil je werk niet onderuithalen! Ik vind het op zich leuk. Maar, zonder naar de formules te hebben gekeken (is niet mijn hobby), mis je niets in de berekeningen?

Uitgaande dat de berekeningen voor een rechtop fietser kloppen, dan ineens naar een velomobiel, de volgende suggesties:
* 3 i.p.v. 2 wielen
* mijn velomobiel, Sunrider, heeft een groter frontaal oppervlak dan een Quest of Mango, laat staan de Go One K. Maar dat zou niet zo'n groot verschil moeten uitmaken met de door jou berekende uitkomst (het helpt wel!)
* de racekap/velomobielkap werkt (je kan sneller), dus misschien dat het hoofd ook bij velomobielen meegenomen moet worden in de berekeningen
* kracht/vermogen van de fietser (ik ben zeker geen Ymte)
* gewicht van de fiets is voornamelijk bij optrekken een belemmering (ja, de mijne is relatief zwaar)


Misschien dat iemand anders ook nog wat kan verzinnen waarom jouw berekende waardes iets te optimistisch zijn.
En zoals Wim zegt: comfort!

Gerrit zei

Ook ik vind mijn snelheid in de Mango tegenvallen maar maak er geen probleem van , ik zit lekker droog en warm.

Comfort dus , heel belangrijk.

BoCycle zei

Beste Wim, Theo, Casper en Gerrit,

Leuk dat jullie zo reageren op deze rekenweetjes. In mijn volgende blogbericht enkele reacties...

Theo Z zei

Mooi Bocycle!

Waar ik dit zei: '* de racekap/velomobielkap werkt (je kan sneller), dus misschien dat het hoofd ook bij velomobielen meegenomen moet worden in de berekeningen' bedoel ik ook, of eigenlijk, het mangat/instapgat.