BoCycle

BoCycle

maandag 29 april 2013

Bocycle passeert geparkeerde auto, portier gaat open en....

Ja blogvolgers.... zaterdag ben ik door het oog van de naald gekropen toen ik vlak voor mijn neus plotsklaps een autoportier open zag gaan. In dit blog een verslag van mijn trainingstocht door de Noordoostpolder waarin deze hachelijke gebeurtenis plaats vond...


Daarom Noordoostpolder
Waarom de Noordoostpolder?
Ik had met mijn maatje en ega Tilly een date bij de Vishal Blokzijl. Tilly zou deze dag deelnemen aan het tulpenfestival: een noordoostpolders evenement, waarbij tal van telers open huis houden en de tulpen op de velden te bewonderen zijn. Een mooie gelegenheid voor Bocycle om de Noordoostpolder eens te verkennen. De volgende plaatsen heeft hij met zijn ligfiets onveilig gemaakt: Creil, Urk, Nagele, Schokland, Ens, Kraggenburg, Blokzijl. Een tocht van 60 km.

EU subsidie
Net vertrokken uit Creil kwam ik al snel op de fietsroute Westermeerdijk. Een fietsroute die uit hetzelfde fonds is gefinancierd als de Fietstoppunten, waarover ik eerder rapporteerde. Deze met Europees belastinggeld gesubsidieerde fietsroute bevatte overigens gevaarlijke schapenroosters, waarin Bocycles fietsschoenen bijna vastgeklemd werden.
Schapenrooster



Spiegel verloren
Ik had mijn ligfiets tegen een reflectorpaaltje langs de weg geparkeerd voor een kleine sanitaire stop. Toen er een auto passeerde viel de ligfiets om door de windverplaatsing van deze medeweggebruiker. Twee kilometer verder merkte ik pas dat ik mijn spiegel miste. Kennelijk was die door de val van mijn fiets van het stuur losgeraakt. Dus, ik ben omgedraaid, ik vond de spiegel bij het gewraakte paaltje terug en ik heb hem met een imbussleuteltje weer op het stuur gemonteerd. Wel zo veilig, want een spiegel heb je wel nodig om het verkeer achter je in de gaten te houden.

Nutteloos fietspad Nagele
Niet onvermeld mag een kostbaar, doch nutteloos fietspad in Nagele blijven. Het is nog geen 5 meter lang, maar wel voorzien van twee verkeersborden. Die foto gaat naar het meldpunt van de Fietsersbond.

Bijna ongeval Ens
In Ens reed ik over de parallelweg van een weg die de naam "Baan" droeg. En toen gebeurde het... Ik reed met een vaartje van 30 km/h langs geparkeerde auto's, toen plotseling een portier geopend werd. Ik kon nog net naar links uitwijken. Maar het scheelde geen 20 cm of ik had het autoportier geraakt. Zo zie je maar dat fietsen niet altijd goed voor de gezondheid hoeft te zijn.


Terras Blokzijl
Terras Blokzijl
Einddoel van deze dag was mijn date in Blokzijl. Helaas was de vishal gesloten, waarop mijn date en ik besloten op het terras van Grand Café Restaurant Prins Maurits plaats te nemen. Een uitstekend alternatief.

Date in Blokzijl


Eilanden in de woeste Zuiderzee
Oh ja, ik heb ook nog Urk en Schokland bezocht. Onvoorstelbaar dat dit tot de droogvalling van de Noordoostpolder in september 1942 eilanden waren in de woeste Zuiderzee.



P.S.
Donderdag heb ik ook nog mijn vertrouwde trainingsrondje over de Koningsweg naar de brandtoren op het Rozendaalse veld gereden. Goed voor 50 km en 207 Watt; dat is 16% meer dan 7 april, maar nog lang niet wat ik 16 augustus 2012 presteerde.

5 opmerkingen:

Bram Smit zei

Sommige automobilisten leren het nooit !!!

Quezzzt zei

Gelukkig rijd je met je benen vooruit op een ligfiets....kan flink schelen in het opvangen van de klap als het wel raak is.

Welnu, ik kreeg ooit het advies te gaan staan op mijn motor als ik niet meer kon remmen....dat om over te auto waartegen je botst heen te vliegen ipv ertegenaan te slaan.

Op dezelfde denkwijze stop jij met trappen en houd je benen in zo'n positie alsof je gaat landen met een parachute. Lichtgebogen knieen, en de knieen en enkels zo dicht mogelijk naast elkaar dus. Misschien helpt het, als je de tegenwoordigheid van geest hebt ;-))

Als je in ieder geval niet het grootste verzet voor gebruikte heb je in ieder geval de wraak dat je ergens 'de tanden inzet' Het zou wel leerzaam zijn voor degene die uitstapt ( indien een volwassene ) als dat in zijn been is...



BoCycle zei

Ja Bram, levensgevaarlijk die auto's op de weg.

En Quezzt, Ik kan mij voorstellen dat dergelijke voorvallen wraakgevoelens ontlokken. Maar ik ben ervan overtuigd dat die automobilist niet met opzet die deur voor mijn neus opengooide.

Casper zei

Nu weten we weer dat ons geld niet slechts naar Pools asfalt gaat, maar ook naar onze fietspaden. Dat stemt me weer tevreden. Vive la republique.

BoCycle zei

Vive la republique???? Leve onze koning met de W van stamppot, zul je bedoelen!!!