BoCycle

BoCycle

zondag 22 juli 2012

Handige internetlinks

Donderdag zag ik in "De avondetappe" een korte reportage waarin Laurens ten Dam uitlegde hoe hij zijn fietsprestaties via internet kan vergelijken met andere wielrenners. De gratis website die hij daarvoor gebruikt, gebruik ik inmiddels ook. Lees gauw verder hoe ook jij je fietsprestatie met Bocycle en anderen kunt meten. En Bocycle heeft ook nog vier andere razendhandige websites gevonden...

Hoe doet Laurens ten Dam dat toch?
De website die Laurens gebruikt is www.strava.com. Nadat je je hebt aangemeld kun je tracklogs van de gereden fietstochten uploaden. Diverse apparaten en formats worden ondersteund, waaronder iPod, Android, Garmin. Daarna wordt van het geselecteerde tracklog het profiel weergegeven (naar keuze hoogte, snelheid, vermogen). Je kunt heel handig de meest interessante stukken (bijvoorbeeld de stijlste colletjes) uitvergroten en analyseren.

In bovenstaand voorbeeld zie je dat Bocycle bij het beklimmen van de Koepelberg een piekvermogen van de 460 Watt heeft geleverd. Ook kun je zien dat van alle 62 Stravaleden die deze col hebben beklommen Bocycle de vijfde plaats inneemt.

Optimistisch
Www.strava.com is wel optimistisch in het berekenen van het gemiddeld geleverde vermogen. Volgens www.kreuzotter.de zou een bukfietser diep gebogen over zijn stuur gemiddeld 255 Watt moeten leveren tijdens de beklimming met 29,5 km/h van die Koepelberg. Www.strava.com berekent 220 Watt. Volgens www.kreuzotter.de zou ik met mijn ligfiets 222 Watt hebben moeten leveren. Bocycle komt op hogere Wattages, omdat www.kreuzotter.de met wel erg lage rol- en luchtweerstand rekent.

Kijk gauw op www.strava.com en vergelijk je trainingsresultaten met Bocycle, Laurens ten Dam of de vele andere Stravamembers. Je kunt ook eerst nog even het promofilmpje hiernaast bekijken.

Nog meer razendhandige links
  • Een alternatief voor Bocycles rekenprogramma, waarmee je ook vermogen en verbruikte energie kunt berekenen:
    - www.kreuzotter.de
  • Ik had al een link naar "Alle fietstochten", maar op de volgende link staan er nog veel meer. Er zijn elk weekend meerdere toers waarvoor je je kunt inschrijven:
    - www.wielersportinfo.nl/toertochten.htm
  • Www.zitvlees.nl is verhuisd. Gelukkig zijn de waardevolle trainingstips overgenomen op:
    - www.doefiets.nl
  • Veel informatie over trainen, hartslag, voeding en nog veel meer vind je op de website van Wielersportinfo. Een mooie aanvulling op www.doefiets.nl:
    - www.wielersportinfo.nl

9 opmerkingen:

Quezzzt zei

Strava gaat volgens mij met hun berekeningsformule met weerstanden uit van een racefietser/MTB fietser.

Lig je of rijdt je een velomobiel en kun je klimmend nog zo'n snelheid halen dat je luchtweerstands voordeel op een racefietser/MTB fietser haalt klopt er al gauw niets meer van Strava, die dan denkt dat je veel meer vermogen trapt.

Klimmen met lage snelheid zal toch redelijk kloppen.

BoCycle zei

Dank voor je reactie Quezzzt. Maar STRAVA berekent nu juist een veel lager vermogen dan Kreuzotter. De door STRAVA opgegeven vermogens voor een bukfietser zijn zelfs nog lager dan de Kreuzotterberekingen voor mijn ligfiets.

Quezzzt zei

Ik ben niet thuis in klimmen met fietsen Bocycle, maar van Kreuzotter klopt niet veel van het aangegeven wattage voor velomobielen terwijl ik dat goed heb ingesteld.

Als ik Kreuzotter mag geloven ben ik eigenlijk de zwaar miskende winnaar van CV 2012 met meer geleverd wattage dan Daniel Fenn, haha !!

Dat klopt dus niet. Wellicht is Kreuzotter ook niet helemaal juist voor ligfietsen. Strava ook niet helemaal want beide programma's zijn echt bedoeld voor bukfietsers met enige ligfiets/velomobiel functionaliteit.

Strava claimt zelf dat hun berekeningen 4 % kunnen afwijken van een echte powertap of SRM meethub. Ik heb reden te geloven dat het voor niet-bukfietsen iets meer afwijking is maar niet zo gortig als Kreuzotter maken ze het niet.

Strava heeft beschikking over meer data en kan ook beter 'zien' met hartslag en cadans in verhouding tot snelheid, en barometrische hoogte in verhouding tot snelheid wat je aan het doen bent, waarschijnlijk zelfs tot op het punt dat het zou kunnen berekenen in welke versnelling ( tandwielverhouding )je rijdt of dat ook daadwerkelijk doet om het wattage te berekenen. Dat bovenop data als voertuig en rijder gewicht.

blabla..ik ben in ieder geval een echte SRM of powertap missend ( duur ! ) geneigd Strava meer geloofwaaridigheid toe de kennen dan Kreuzotter. Het is wel zo dat Strava maar 6 maanden gratis schijnt te zijn, daarna maandelijks abonnement.

BoCycle zei

Hoi Quezzzt,

Ik ben geneigd Bocycles rekenprogramma de hoogste betrouwbaar toe te kennen ;-)
Als ik in deze laatste vakantieweek er nog wat tijd voor weet te vinden, dan ga ik dat programma nog eens onder handen nemen.

Wim Schermer zei

Kreuzotter rekent wel degelijk goed. Ik kan dat met mijn SRM gewoon vaststellen. Het maakt veel uit met welke configuratie je rekent en rijdt. Kreuzotter gaat uit van een standaard Quest.
Als je daar, zoals velen, een minivizier opzet, ga je al 3 tot 4 km/u harder. Om dan nog maar te zwijgen van een goede racekap (met Nacaduct), met Lycra afgesloten voetengaten, verwijderde spiegels, zeer snelle banden met latex binnenbanden, wielstroomlijnkappen, afgeplakte claxon en lamp, met Lexan gestroomlijnde staart enz. enz.
Op deze manier versla ik Kreuzotter met 10 km/u.
Groeten,
Wim

BoCycle zei

Hoi Wim,
Dank voor deze uitgebreide en grondige bijdrage aan de discussie. Vooral jouw verificatie met de SRM is niet te weerspreken.

Quezzzt zei

Ik zie het al, als het veld "wind" op 0 wordt gelaten krijg je inderdaad wat meer realistische waarden van rond de 200 W voor 40 km/u. Ik had het naar omstandigheden ingevuld : bft 4 tegenwind oftewel 20-28 km/u maar dan zie ik 270 watt voor 41 km/u en 400-500 watt voor 50 km/u ! Dat wattage lijkt mij niet erg te kloppen.

Ik ben helemaal niet zo'n atleet, dus 300+ watt lijkt erg onwaarschijnlijk maar ik reed in praktijk wel 43-45 km/u tegen bft 4-5 tegenwind in. Dat weet ik 100 % zeker vanwege de ligging van de dijk en de windvaantjes op de masten van de boten in de jachthavens daarnaast. En dat was nog niet eens in een Quest maar in een veel minder efficiente Strada...

Ook weet ik dat de Strada nauwelijks harder wil rijden met 4 bft wind mee...dus 120 w voor 50 km/u lijkt in die situatie ook al te laag : dat haal ik met wind mee ook niet.

Dat is mijn waarneming.

Wim Schermer zei

Hi Quezzzt,
Als je ingeeft Quest 30 kg, lichaamsgewicht 86 kg, lengte 1,83, geen wind, geen stijging, breiter hochdruck slick, en 150 Watt, dan kom je op 40 km/u uit.
Op goed asfalt en zonder vizier maar met F-lite klopt dat volkomen.
Ik lees dat vaak af op mijn SRM als ik rustig met hartslag 114 aan het fietsen ben.
Groeten,
Wim

BoCycle zei

Wouw Wim,

Als ik die door jouw met je SRM gevalideerde gegevens in Bocycles rekenprogramma invoer komt er precies ook 150 Watt uit. Mooie referentie voor dit rekenprogramma van mij.