BoCycle

BoCycle

dinsdag 6 augustus 2013

Niet louter LOL

Zondag was ik één van de 14 deelnemers aan de Lome augustustocht van LOL (Lekker Ongebonden Liggen), de ligfietsclub van Zutphen en omstreken. Maar het was niet louter LOL wat die montere liggers hadden te ondergaan...


De veluwezoom om 08:30 uur

Het gezelschap LOL
LOL
LOL vertrekt elke eerste zondag van de maand om 09:30 uur vanaf de Groenmarkt in Zutphen. Om daar op tijd te zijn, moest ik om 07:30 uur van huis vertrekken voor de 46 km lange tocht naar het startpunt, alwaar ik royaal op tijd (09:20 uur) arriveerde. Deze dag reden er 9 velomobielen, 4 open liggers en een roeifiets mee.

Zutphen in zicht



Velomobielpech; vijf mannen schieten Mieke te hulp

En dan is er koffie (met appelgebak en slagroom)
Pech
De tocht werd geplaagd door vele pechgevallen. Mieke, de berijdster van een Quest XS (zo'n gele banaan die in ligfietsland "Velomobiel" wordt genoemd), schakelde stilstaand met de voorderailleur. Wat daardoor precies is beschadigd is me niet duidelijk geworden, maar de ketting ging niet meer voor of achteruit. Gelukkig waren er vijf mannen die Mieke te hulp schoten. Na drie kwartier sleutelen kon zij weer verder. Mijn bijdrage aan de reparatie bleef beperkt tot het uitdelen van reinigingsdoekjes, waarmee de hulpvaardige mannen hun zwarte handen weer enigszins konden schoonmaken. Op het blog "Roeifiets & Quest XS" van Wim zijn ook de andere pechgevallen beschreven en zelfs een leiderschapscrisis.


Leiderschapscrisis?

Deze Hooglander passeerde ik op 2 meter
Gevaarlijke runderen
Op de heenweg naar Zutphen kwam ik een Schotse Hooglander tegen. Hij stond midden op het fietspad en leek niet van plan mij door te laten. Dergelijke beesten zijn bepaald niet ongevaarlijk. Langs de wandelpaden zouden bordjes hangen met de waarschuwing: "De dieren die in dit gebied grazen, kunnen onvoorspelbaar reageren". Ik heb die bordjes overigens niet gezien.

Uit betrouwbare bron komt het volgende relaas. Een 24-jarige bezoekster kreeg enkele jaren geleden van een Schotse Hooglander een kopstoot in haar buik. "Ik liep samen met mijn vriend in het Nationaal Park Veluwezoom. We wandelden op een pad door een weiland vlakbij restaurant Carolinahoeve. Daar stond een kudde Hooglanders. Ik was niet bang voor ze. Toen we de beesten passeerden draaide één Hooglander zich om. Met zijn kop naar beneden en horens naar voren stompte hij me in mijn buik. Ik schrok heel erg. Het beest ook want hij ging er vervolgens in een drafje vandoor".

En zo'n Hooglander versperde mij de weg. Ik realiseerde mij toen echter nog niet dat die beesten zo aggressief konden reageren en ik fietste langzaam op hem af. Hij liep naar de kant van de weg en ik passeerde op 2 meter afstand zijn achterwerk. Toen ik dit obstakel voorbij was hoorde ik een woest briesen. Dat had ook anders kunnen aflopen; die zo onschuldig lijkende (lig)fietshobby is niet zonder gevaar.


Uit Zwitserland komen fietsen
Zwitserland
Ondanks deze gevaarlijke ontmoeting en de vele pechgevallen was dit toch een gezellige dag in goed gezelschap; goed voor 140 km, waarvan 49 km LOL en 91 stevige trainingskilometers. Vlak bij huis passeerde ik nog een tweetal vakantiefietsers met volle bepakking. Zij vertelden mij dat zij vanuit Zwitserland naar eindbestemming Utrecht onderweg waren.

3 opmerkingen:

Quezzzt zei

Ja Gerrit altijd blijven opletten !

:-)))

http://www.youtube.com/watch?v=vlPszRbUqVA

BoCycle zei

Spectaculaire film Quezzzt. Kun je nagaan wat de schade zou zijn als die Schots Hooglander mij had besprongen.

Quezzzt zei

Gewoon een kek tijger of panter-print jasje dragen en diep grommen Gerrit

Haha !!