BoCycle

BoCycle

vrijdag 23 augustus 2013

Je racet makkelijker tegen een ander dan tegen jezelf

Donderdag fietste ik tijdens mijn vaste trainingsrondje over de Koningsweg bij Arnhem een persoonlijk record. Zou ik dan eindelijk klaar zijn voor de loodzware beklimming van de Col d'Aubisque in september?

De Koningsweg

170 bpm gemiddeld; 90% van
de maximale hartslag

186 bpm bijna het maximum
van 190 bpm
Elke week fiets ik op woensdag of donderdag een vast trainingsrondje van 52 km. Een stuk 10,7 km gaat over de Koningsweg naar de brandtoren op het Rozendaalse veld, het hoogste punt van de Veluwe. Dit stuk heeft een stijgingspercentage van 0,53% gemiddeld, een mooi vals plat waarop ik de hele 10,7 km mijn hartslag boven de 170 beats per minute (dit is 90% van het maximum) probeer te houden. In de Koepelberg (het laatste stuk vanaf de A50 naar de Brandtoren) zit een stijl stukje van 6,3% waar ik stevast tot (bijna) de maximale hartslag trap. Met deze wekelijkse krachttraining kan ik mooi bijhouden hoe de vorderingen zijn. En die zijn er inderdaad. Donderdag trapte ik daar 229 Watt de op een na hoogste score. De hoogste score (235 Watt) haalde ik op 16 augustus 2012 (zie blogbericht daarover). Maar toen achtervolgde ik een roeifietser die ik maar amper kan bijhouden. Zo zie je maar dat het makkelijker is om tegen een ander te racen dan tegen jezelf. Overigens heb ik op de hele 10,7 km van de Koningsweg een persoonlijk record getrapt van 221 Watt, het hoogste allertijden.

www.STRAVA.com
Op www.STRAVA.com kun je heel makkelijk je vorderingen bijhouden. De Koningsweg en de Koepelberg heb ik daarin als segment "uitgeknipt". In STRAVA kun je van elk segment precies aflezen wat het klimpercentage was, de gemiddelde snelheid en nog veel meer. Klik op het plaatje hieronder en laat je verrassen door de ongekende mogelijkheden van deze prachtige website. Het vermogen dat STRAVA berekent is gebaseerd op een "standaard" racefiets. Het vermogen met je ligfiets (of velomobiel) kun je berekenen met Bocycles rekenprogramma.

5 opmerkingen:

Quezzzt zei

Jammer Gerrit dat het uitrekenen van het wattage niet zo simpel is als je niet aan het klimmen bent.

Klimmen is vast geen hobby van rijders met een 30+ kg ligfiets (oftewel velomobiel hehe )

Jammer dat er geen rekentool is die rekening houdt met de Cw waarde van Quest/Strada en de rolweerstand van 3 banden.

BoCycle zei

Hoi Quezzzt,

Bocycles rekenprogramma houdt juist wel rekening met de Cw-waarde van een velomobiel en de rolweerstand van 3 banden. In dit programma zijn typical waarden van de Quezzzt gebruikt.

En Bocycles rekenprogramma rekent het vermogen ook uit als je niet klimt (en op vlak terrein rijdt).

Quezzzt zei

Mijn excuses Gerrit...ik zie nu inderdaad dingen verschijnen in grafiekvorm die mij verheugen ;-)))

Kennelijk had ik eerder iets niet goed gedaan of een onjuiste verwerking gehad door mijn (open)office programma...

Quezzzt zei

Hmm...aan 35 km/u is de luchtweerstand net zo groot als de rolweerstand bij velomobielen ??

Daar kijk ik van op....geen wonder dat op de RDW baan men greep naar experimentele banden :-/

BoCycle zei

overigens vind je op http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm een alternatief rekenprogramma. Dat geeft vergelijkbare, doch iets optimistischer getallen als Bocycles rekenrogramma.