BoCycle

BoCycle

maandag 27 juni 2011

Bocycle racet op Cycle Vision

Op zondag zijn wij (mijn ega en ik) naar de Cycle Vision geweest. Het hele weekend had men FlevOnice afgehuurd voor dit grootste jaarlijkse ligfietsevenement in Nederland. Ik had mij ingeschreven voor twee races. Lees hoe ik het er heb afgebracht....

Lekke band
De dag begon al goed met een lekke band. Ik was vroeg opgestaan om op tijd (om 09:30) bij de start voor de "snelste ronde" te verschijnen. Gauw de band geplakt en met een half uur vertraging vertrokken.

08:45 arriveerden wij op FlevOnice. Een prachtige locatie met een mooie, bochtige baan en een uitstekende bar met restaurant. Na aanmelding bij de wedstrijdleiding kreeg ik een transponder. Die moest onder de fiets gemonteerd worden om automatisch de rondetijden te registreren.

Snelste ronde
De snelste ronde is een wedstrijd waarbij de deelnemers zo snel mogelijk een ronde over het parcours (3.674km lang) moeten fietsen. De start is individueel. Mijn rondetijd was 5:56.2 met een gemiddelde snelheid van 37,1km/h. Niet echt een tijd om over naar huis te bloggen, want het leverde mij een 35ste plaats op (van de 44 deelnemers). Ik had nog wel 1 seconde sneller kunnen zijn, als ik niet 100m voor de finish was gestopt met trappen. Mij was verteld dat ik bij de naast de baan geparkeerde witte duo-Quest (even voor de niet-ligfietsers, dat is zo'n banaan, maar dan voor twee personen) kon stoppen. Ik had een andere witte Quest aangezien voor de finishlocatie. Jammer, maar niet getreurd, het echte werk zou 's middags plaatsvinden "de drie-uursrace" (gedurende drie uur achter elkaar zo veel mogelijk rondes ligfietsen). Tot die tijd had ik mooi gelegenheid om van alles te bekijken en uit te proberen.

Probeercircuit
Als eerste heb ik een Jouta trike (een driewieler) uitgeprobeerd. Een mooie fiets, die stuurt met de achterwielen. Ideaal wanneer je wat minder vast ter been bent. Ik heb al diverse trikers ontmoet die bijvoorbeeld na een herseninfarct op de trike zijn overgestapt. Ik houd het voorlopig nog maar even bij mijn Challenge Fujin Super Light.

Heel bijzonder was ook de spectaculaire STAFIETS. Deze Runbiker is niet gemaakt voor het gemak, maar juist om alle spieren in je lijf te trainen. Ik stond even te ver achterover en viel direct op mijn achterste. Het vraagt toch wel wat training deze fiets.

Tenslotte heb ik ook nog een hoge Baron geprobeerd, niet zo mooi als mijn Fujin, maar wel een comfortabele hoge ligfiets. En, ik heb mooie thermoshirts gescoord voor € 7,50 per stuk. Daarna nog naar een heel humoristische lezing geweest van een ligfietser die in zijn uppie een maand door Frankrijk had geligfietst. Hij had hele goede praktische tips.
Er was ook nog volop gelegenheid voor het maken van een gezellig praatje.

De 3 uursrace
Maar daarna brak het uur der waarheid aan; de start van de drie-uursrace. Gezien het grote aantal deelnemers werd niet gekozen voor een massastart, maar voor een zogenaamde rollende start. Daarbij wordt 2 km voor de startlijn gestart achter een start-Quest. Deze voert de snelheid langzaam op totdat vanaf de startlijn iedereen zijn eigen tempo kan gaan rijden.

Ik dacht aanvankelijk aan te haken bij Yvonne (die ik eerder gesproken had), maar na een rondje van 36km/h bleek dit toch iets te snel. Ik heb nog wat andere "aanhaken" geprobeerd, maar het bleek toch het rustigst om in mijn eigen tempo te rijden. Ik had besloten mij aan twee adviezen te houden:
1) In het begin van de race moet je niet te snel gaan (tip van Yvonne)
2) Let op de ademhaling (zie tip van Johan in een vorig blogbericht)

Concreet betekende dit een hartslag aanhouden tussen de 140 en 150 bpm. Na twee uur begon mijn linker voetzool veel pijn te doen. Ook voelde ik pijn in mijn linkerbil. Zou ik het nog een uur zo uithouden? Ik besloot gewoon door te fietsen, goed te drinken en goed te eten (ik had mijn heuptas vol met sultana's gestouwd).

Toen ik nog een kwartier te fietsen had besloot ik het tempo op te voeren. Ik had nog wel wat kracht over en ging met een hartslag van 180bpm en 36km/h over de baan. Toen ik na 2:59:30 (dus nog 30 sec te gaan) over de start-/finishlijn reed hoorde ik dat ik nog een hele ronde moest fietsen. Dat was wel even een tegenvaller.

Nadat ik was afgevlagd liet ik mij in een stoel vallen. Ik kon amper lopen vanwege die pijnlijke voetzool. Ik vind het toch wel slordig dat die speciaal voor dit doel gemaakte racefietsschoenen (merk Specialized) zo'n waardeloze zool hebben. Maar misschien is het ook een kwestie van wennen/trainen. Volgens de racefietsspeciaalzaak in Arnhem was ik de eerste klant die deze klachten had.

Transponder zoek
Toen ik weer een beetje op de been was wilde ik mijn transponder naar de wedstrijdleiding brengen. Tot mijn grote schrik was mijn transponder verdwenen. Zou me dat € 100 borg gaan kosten? Maar nog erger, had ik nu dat hele stuk voor "Jan Doedel" gefietst en zou ik niet in de uitslagen voorkomen? Gauw vroeg ik de wedstrijdleiding of transponder nummer 115 (mijn startnummer) misschien ergens gevonden was. Onderwijl stapte ik op mijn ligfiest om het parcours af te fietsen in de hoop ergens mijn transponder te vinden. Al snel rinkelde mijn mobieltje en werd mij gemeld dat de transponder terecht was. De wedstrijdleiding had die, toen ze mijn fiets zagen liggen erafgeknipt.

Uitslag
De uitslag was daarna snel bekend. Ik ben in het overall klassement op de 60ste plaats geëindigd van de 80 deelnemers. Van de senioren was ik 14de van de 19. En vergeleken met de andere open ligfietsers was ik 25ste van de 39. Kortom hoe je ook telt ik ben ergens in het derde kwartiel geëindigd. Ik ben niet ontevreden met het resultaat. En chapeau voor de uitstekende organisatie van deze Cycle Vision.

2 opmerkingen:

Gerrit zei

Goed gedaan Gerrit , Ik zit met de LEL ook altijd bij de laatsten .
De LEL is een 50 Km tijdrit over de dijk die van Lelystad naar Enkhuizen gaat, vreselijk leuk om te doen , misschien zie ik je daar.

BoCycle zei

Hoi Gerrit,

Net terug van een veertiendaagse vaarvakantie lees ik jouw opbeurende bericht. Die LEL lijkt mij ook een mooie rit (23 oktober dit jaar). Uit de verslagen lees ik echter dat deze race vaak onder barre weersomstandigheden wordt gereden.

Groet Gerrit.