BoCycle

BoCycle

zondag 18 december 2016

Tracks, routes en koersen op de Garmin Edge 810

Na ruim twee maanden worstelen met het "gebruiksonvriendelijke intuïtieve" gebruikersinterface en de dito gebruikshandleiding van de Garmin Edge 810 ben ik er nu eindelijk achter hoe ik een track kan nafietsen met en zonder afslagbegeleiding...

Tracks, routes en koersen
Tracks en/of routes worden in de Garmin Edge 810 omgezet naar een koers. Op de Garmin Edge is er dus geen verschil tussen track en route. Als je met het hulpprogramma BaseCamp op je laptop een track hebt omgezet in een route en je uploadt de route naar de Garmin dan is de koers die ontstaat identiek aan de koers die zou worden gecreëerd als je de track zou hebben geupload. Sterker nog als de track en de route dezelfde naam hebben in BaseCamp en je upoadt ze beide dan veschijnt er slechts 1 koers in de Garmin.

Zo'n koers kun je op verschillende manieren nafietsen; in dit blogbericht licht ik die toe.


Hoe maak je zo'n koers?
Een track (of route) kun je het beste op je laptop maken met bijvoorbeeld de fietsrouteplanner van de Fietsersbond. Ook kun je tracks van anderen downloaden van Internet. En je kunt tracks ook zelf tekenen met Map Source of BaseCamp, twee hulpprogramma's die Garmin gratis ter beschikking stelt. Met deze software kun je ook het track van de fietsrouteplanner of van Internet inlezen. Als je tevreden bent over de track, dan kun je hem uploaden naar de Garmin Edge 810. In de Garmin zie je de track terug als koers, die je vervolgens kunt nafietsen. Dit gaat als volgt (je ziet achter elkaar de plaatjes die verschijnen als je klikt zoals het handje aangeeft).


1. Een koers nafietsen met afslagbegeleiding en routerende kaart

1.1 Dit zie je op het scherm
Bij afslagen en splitsingen geeft de Garmin in een pop-up scherm een afslagbegeleiding (zie voorbeeld). Door een tik op het scherm verdwijnt het pop-up scherm weer en zie je gewoon de kaart met de koers. Wel is bij de afslag/splitsing waar je fietst een dikke pijl getekend. Welke afslagbegeleiding je te zien krijgt hangt af van de routerende kaart die je heb ingeschakeld. Ik gebruik zelf OFN (Open Fietsmap Nederland) en de Onroute fietskaart. De laatste kaart geeft iets minder (overbodige) afslagbegeleidingen en volgt wel precies het oorspronkelijke track.

1.2 Instellingen van de Garmin Edge 810
  • Routerende kaart selecteren
  • Afslagbegeleiding krijg je alleen als je een routerende kaart hebt geselecteerd (die kaart moet je wel eerst in de Garmin Edge hebben geüpload). Dit gaat als volgt.
  • Afslagbegeleiding aanzetten
  • Je moet de afslagbegeleiding wel aanzetten. Dit gaat als volgt.
  • Routeberekening instellen op "Fiets"
  • Ik adviseer de routebereking in te stellen op "Fiets". De afslagbegeleidingen in het pop-up scherm verschijnen dan zo'n 200 meter (bij OFN) voor de afslag.

1.3 Bijzonderheden
Heb je een routerende kaart op de Garmin ingeschakeld dan wordt de koers herberekend. Het resultaat is in principe gelijk aan het oorspronkelijke track, maar kan afwijken als het track een afslag volgt waarvoor de routerende kaart geen afslagbegeleiding heeft. De herberekende koers volgt dus (zoveel mogelijk) de trackpunten. Drie voorbeelden (waarbij de met witte lijnen geflankeerde lijn de oorspronkelijke track weergeeft en de dikke paarse lijn daaronder de herberekende koers), zie je hiernaast. Dus let op dat je niet klakkeloos de afslagbegeleiding volgt.


2. Een koers nafietsen zonder afslagbegeleiding

Heb je een niet-routerende kaart ingeschakeld dan krijg je bij elk trackpunt afslagbegeleiding. Dus als je op een weg rijdt met een hele kleine bocht erin krijg je al afslagbegeleiding (zie voorbeeld).

Deze afslagbegeleidingen zijn nutteloos en zelfs storend; je kunt die als volgt uitschakelen.


Je volgt dan gewoon het track "kruimelspoor", zonder aanwijzingen/afslagbegeleiding. Ik adviseer je wel om de knop "Koersfoutwaarschuwing" ingeschakeld te houden, want dan krijg je een waarschuwing als je (per ongeluk) van het track afwijkt.


3. Een track nafietsen met beperkte afslagbegeleiding bij scherpe bochten

Dan is het ook nog mogelijk om met het javawa rtw-tool aan de koers zelf koerspunten toe te voegen. Je kunt bijv instellen dat dit bij bochten die scherper zijn dan 45 graden moet gebeuren. Zo'n koers geeft bij het nafietsen in Garmin Edge ook bij een niet routerende kaart eenvoudige afslagbegeleiding onderaan het scherm (Rechts of Links). Ook kun je instellen op hoeveel meter voor de bocht de afslagbegeleiding moet worden gegeven. Er wordt geen dikke pijl in de kaart getekend en er verschijnt ook geen pop-up scherm. Zorg er wel voor dat je de de knop "Afslagbegeleiding" op de Garmin Edge 810 hebt uitgeschakeld. De afslagbegeleiding voor routerende kaarten is dan identiek aan die voor niet-routerende kaarten. Leuk extraatje: Je kunt met het rtw-tool zelf de gemiddede snelheid bepalen waarmee je de koers fietst (bepalend voor de ETA (de berekende/geschatte aankomsttijd)).


4. De Garmin Edge 810 zelf een route laten berekenen

Je kiest dan een locatie op de kaart (of je selecteert een waypoint of een adres) en vervolgens berekent de routerende kaart een route naar deze bestemming. Deze optie werkt alleen met een routerende kaart; als je een niet-routerende kaart hebt verschijnt een rechte lijn op het scherm tussen de locatie waar je bent en de bestemming. Dit is ook de enige wijze van routeren waarin de optie "automatisch herberekenen toestaan" functioneert.


Ten slotte
Met vallen en opstaan heb ik met de Garmin Edge 810 dan eindelijk mijn weg gevonden en de basics van het navigeren aan de praat gekregen. Doe er je voordeel mee. En ik ben benieuwd naar reacties van andere bezitters van de Garmin Edge 810.

9 opmerkingen:

Maarten zei

Bedankt voor dit overzicht. Ik word een beetje gestoord van mijn Edge 1000, dit helpt hopelijk.

De koerswaarschuwing ga ik zelf uitzetten. Het probleem is dat je niet alleen een waarschuwing krijgt, maar dat de Edge vervolgens de kaart bevriest. Wie dat heeft verzonnen…

Op de Edge 1000 is een begeleide route hopeloos. Ook als je een kaart op je scherm hebt (in 'automotive' mode, met perspectief) dan geeft de Edge bij afslagen een kaartje recht van boven. Op het moment dat je het bliepje hoort is de Edge nog bezig met het tekenen van dit kaartje, en zie je dus helemaal niets, juist op het moment dat je op je kaart wilt kijken. Door deze constructie is op het moment dat je de kaart het hardst nodig hebt niets te zien. Tegen de tijd dat er wel iets te zien is, dan is dat niet met je eigen gekozen kaart-projectie, sterker nog: bij de afslag of kruising moet je eerst opsporen waar je zelf bent, omdat die positie op het eerste kaartje dat de Edge laat zien niet zichtbaar is. Zei ik eerste keer? Ja: je krijgt twee keer zo'n ongevraagd kaartje. Deze detail-kaartjes kan je niet uitzetten, ik heb dat bij het helpdesk van Garmin nagevraagd.

Als je de extra zaken van de Edge niet nodig hebt, adviseer ik sterk om een Oregon te gebruiken: veel simpeler en veel bruikbaarder. Helaas ben ik zo eigenwijs om met een vermogensmeter te willen rijden, en dan moet je wel.

Unknown zei

Hoi Bocycle,

Garmin heeft een naam hoog te houden wat het matige gebruiksgemak betreft. Ook al heb ik al vele jaren een Edge 800, nog ben ik af en toe verrast door eigenschappen, maar ook het software gedoe van garmin (basecamp, connect, express, ..; anderzijds, ik ben er nu mee vertrouwd en zou het niet graag missen en de 'build quality' is goed.

Vandaag! heb ik n.b. een 2ehands 810 gekocht, omdat mijn 800 kuren vertoont met gps ontvangst, dat gaat helaas steeds wispelturiger. Een nieuwe 1000 is me te duur en mijn experimenten met telefoonnavigatie heb ik beeindigd (er kan veel, maar ik acht de telefoon in ieder geval te kwetsbaar voor dagelijks gebruik met zweethanden e.d.). Vandaag ook de 810 maar gebruikt en ik ben verrast met de vele wijzigingen t.o.v. de 800, ik moet dus meer gaan wennen dan ik verwachte, maar het lijkt allemaal net wat soepeler en mooier dan de 800. Ik laat mijn ervaring volgende week of zo wel weten en ik hoop maar dat mijn garmin ervaring helpt om het soepeltjes over te nemen, ik denk het wel.

Unknown zei

@Maarten, wat je beschrijft bij de afslag begeleiding komt me erg bekend voor van de 800. Ook daar had ik veel liever het beeld dat je vertrouwd is en niet een ineens nieuw beeld vlak voor het moment supreme. Heel vaak druk ik dan op de 'terug' knop voor de standaard kaart. Dit is echt een schoolvoorbeeld van onhandige software en ik schrik ervan dat dat ook weer in de 1000 zit. De enige functie die daarin wél eens kon helpen was de timer die aangaf over hoeveel seconden je moet afslaan, bij ingewikkelde kruispunten best duidelijk.

Piet zei

Een "echte" GPS heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden, maar http://gps.motionx.com/ op mijn oude iPhone 4 werkt prima. Het beeld is in elk geval veel scherper dan mijn Garmin Oregon die ik nooit meer gebruik door de vele storingen. Op de roeifiets en Quest zonder racekap is de ontvangst in orde. Onder de racekap niet helemaal, maar dat is bij een Garmin niet persé beter. Misschien dat dit apparaat kan helpen https://www.hardwarewebwinkel.nl/randapparatuur/netwerk/gps-ontvanger/glonass/navilock-gns-2000-mfi-gps-glonass-bluetooth-receiver-with-logger-function.html , maar dat zou ik wel graag eerst willen uitproberen.

BoCycle zei

Beste Maarten,

Waarschijnlijk is voor jou de in het blogbericht beschreven "3. Een track nafietsen met beperkte afslagbegeleiding bij scherpe bochten" de beste keuze. Je krijgt dan een eenvoudige waarschuwing (inclusief bliebje) als je af moet slaan (ruim voor de bocht op een afstand die je zelf kunt instellen). Als je verkeerd rijdt krijg je ook een waarschuwing.

Vervelend dat die Garmin Edge 1000 zo sloom het scherm opbouwt. Dat is bij mijn Garmin Edge 810 in ieder geval NIET hhet geval. Met de instellingen zoals ik heb aangegeven onder "1. Een koers nafietsen met afslagbegeleiding en routerende kaart", werkt het routeren prima. En het pop-up schermpje met gedetailleerde route-informatie verdwijnt direct als je op het scherm klikt.

Reinier | Intellifiets zei

@Piet, om je gps ontvangst onder de kap te verbeteren kun je beter een gps repeater kopen, zie bv https://www.aliexpress.com/item/GPS-Antenna-Navigator-Amplifier-5M-16FT-Car-Signal-Repeater-Amplifier-GPS-Receive-And-Transmit-for-Phone/32748322392.html
Ik heb er zelf een geknutseld voordat ik erachter kwam dat ze gewoon te koop zijn. Ik heb er wat over geschreven op mijn blog. Die Chinezen hebben mijn blog gezien en roken handel...

BoCycle zei

Beste Henk-Jan,

Met de 810 heb ik ook wel de nodige eigenaardigheden. Vervelendste is dat hij al 4 keer spontaan is uitgeschakeld; 4 keer is hij vastgelopen (reset nodig door aan-/uit-knop 8 seconden ingedrukt te houden); en geregeld wordt de schermverlichting uitgeschakeld. En toen hij vanochtend weer eens was vastgelopen duurde het na reset nota bene 8 minuten voordat hij de GPS-satelieten weer had gevonden. Ik heb eens ergens het advies gelezen dat je "Zet vast op weg" op "Ja" moet instellen om vastlopen tijdens navigeren te vermijden. Of dit echt werkt heb ik nog niet geverifieerd.

Terwijl ik dit bericht type krijg ik mijn Garmin niet meer opgestart. Na "Loading maps" gaat hij weer uit. Zojuist heb ik hem aan de praat gekregen door hem aan de laptop te koppelen als "mass storage device". Onvoorstelbaar voor een apparaat dat al 4 jaar op de markt is en waarvan je zou verwachten dat dit soort kinderziektes zo onderhand wel verholpen zouden zijn (en ik heb de meest recente softwareversie geïnstalleerd).

Mogelijk dat ik in een volgend blogbericht wat meer voor- en nadelen en eigenaardigheden van de Garmin Edge 810 bespreek. Maar vooralsnog ben ik blij dat ik het navigeren nu onder de knie heb.

BoCycle zei

Hoi Piet,

Dank voor je suggesties. De iPhone heb ik ook overwogen, maar daarvan is de batterij wel erg snel leeg. Ook moet je wel een gooede beschermhoes eromheen hebben om hem te beschermen tegen regen. En ik wilde ook de hartslag meten. Kortom, vandaar toch maar de "all weather" Garmin Edge 810 bundel gekozen.

BoCycle zei

Reinier,

Interessant blog heb je. En je bent behoorlijk wetenschappelijk bezig met o.a. je uitrolproeven. Chapeau.