BoCycle

BoCycle

maandag 1 september 2014

Beklimming van 17%

Zaterdag heb ik met zo'n 100 collega's in Limburg gefietst en geklommen. En daar zaten stevige colletjes bij...

Amper tijd voor een tweet
Dolomietentraining
De Limburgse tocht was de laatste training voor de Sella Ronda in de Dolomieten (zie Committed Power). Ik had mij ingeschreven voor de middengroep die een route van 82 km en 1500 hoogtemeters zou rijden. Er was ook een beginnersgroep (55 km) en een bikkelgroep (108 km). Het was wel ambitieus van mij om mij voor de middengroep in te schrijven, want doorgaans krijg ik het advies van de trainers om met mijn ligfietshandicap de kortste afstand te rijden. Nu is de kortste afstand straks in de Dolomieten 47,5 km met 1967 hoogmeters; als je die tocht wil volbrengen dan moet je ook die Limburgse 83 km en slechts 1500 hoogtemeters kunnen uitfietsen. Kortom de middenroute leek mij de beste voorbereiding. Het was wel een route op een "postzegel"; d.w.z. dat veel stukken meerdere keren werden gereden. Hieronder zie je de route.

Route 2,778,789 - powered by www.bikemap.net


Eyserbosweg 17%
Lange Bosweg snijdt stuk van de Eperbaan af
Lange Bosweg 13%
Vervaarlijke klimmetjes
Er was heel wat klimwerk te verrichten. Zo was daar de Lange Bosweg, een klim van 900 meter waarmee je een stuk van de Eperbaan op zo'n 2 km ten westen van Vaals afsnijdt. Op www.klimtijd.nl vind je alle gegevens van dit gemene stukje Limburg (w.o. de exacte plek op de kaart). Maar nog gemener was de Eyserbosweg, met een stijgingspercentage van 17%. Ik heb bij de aanschaf van mijn Challenge Fujin Super Light ligfiets drie jaar geleden een mountainbike cranckstel op mijn ligfiets laten monteren. Het kleinste tandwiel voor is 22T en het grootste tandwiel achter is 26T. Als je met het lichtste verzet de pedalen met 60 omwentelingen per minuut rondtrapt, ga je nog met 6 km/h omhoog. En dit lichtste verzet heb ik hard nodig gehad. Om 15:30 uur was de tocht volbracht en wachtte de sporters een pasta-/pizzabuffet. Om 16:45 lag de fiets alweer in de auto voor de thuisreis.

Via twitter elkaars verrichtingen volgen
RIJS-bikkels
Op deze zaterdag met mooi fietsweer (we hadden slechts één buitje die een kwartier duurde), was ook een achttal stoere velomobilisten op RIJS. Nee, nee,  dit is geen tiepvouwtje, want RIJS staat voor Ronde om het IJSselmeer. Via twitter konden wij elkaars verrichtingen mooi volgen. Casper, één van deze RIJS-bikkels, was 's ochtends om kwart voor vijf opgestaan om om 06:00 uur op het vertrekpunt in Apeldoorn te verschijnen. Rond middernacht was hij pas thuis met op de teller 356 km. Op o.a. het blog van Casper kun je een mooi verslag van deze monstertocht lezen.

Geen opmerkingen: