BoCycle

BoCycle

maandag 21 april 2014

Radio-ontvangst op de ligfiets

Voor woon-werkverkeer heb ik een forenzenligfiets (de Sirix Flash). Daarop luister ik altijd naar Radio 1, totdat sinds november vorig jaar deze nieuwszender op een groot deel van de route niet meer te ontvangen was. In dit blogbericht kun je lezen wat Bocycle allemaal heeft ondernomen om zijn favoriete zender weer te kunnen beluisteren. Hij heeft daarbij zelfs een serieuze dreigbrief van onze overheid moeten trotseren...

Zender weg
Bij de Stuw bij Driel halverwege de woon-werkroute moest ik altijd overschakelen naar de steunzender Arnhem. Vanaf deze zender kon ik sinds november vorig jaar Radio 1 niet meer te ontvangen. Ik sloot niet uit dat de overheid weer aan het rommelen zou zijn geweest met het zendvermogen van de diverse FM-zenders. Van mijn speurwerk op Internet werd ik niet veel wijzer; wel las ik dat in 2013 de antennes voor het nieuwe Digital Audio Broadcast plus (DAB+) waren aangezet. Zou dit mogelijk de ontvangst van Radio 1 verstoren op mijn oude Sony pocket radio? Ik had op Internet ook de website van het agentchap telecom van het ministerie van Economische Zaken gevonden, waarop een klachtenformulier kon worden ingevuld.

Informeren bij het Agentschap Telecom
De klacht was simpel "Slechte ontvangst radio 1 sinds eind november 2013 in de omgeving van Oosterbeek en Arnhem". Na enkele dagen ontving ik een brief waarin de aanmelding van de klacht werd bevestigd. Maar daarin werd en passant ook even vermeld "Als tijdens het onderzoek blijkt dat u apparatuur gebruikt die niet voldoet aan de eisen of verkeerd door u wordt gebruikt, kunnen de kosten van het onderzoek bij u in rekening worden gebracht [...] .”

Het is toch schande dat een overheid zijn burgers op dergelijke intimiderende wijze benadert. Bovendien was op de website waarop ik het klachtenformulier had gevonden geen enkele waarschuwing hieromtrent te bespeuren. Zo'n onderzoek kan makkelijk enkele duizenden euro's kosten. Ik heb daarop uiteraard per ommegaande dit Agentschap schriftelijk laten weten dat het hem vrij staat om welk onderzoek dan ook uit tevoeren, maar dat uitgesloten is dat ook maar de geringste kosten door mij zullen worden vergoed.

Een nieuwe pocket radio dan maar?
Zoals gezegd was ik er inmiddels achter gekomen dat in de loop van 2013 DAB+ was uitgerold. DAB+ is digitale radio en belooft een goede ontvangst in heel Nederland op dezelfe frequentie (dus niet meer overschakelen op locale steunzenders zoals in Arnhem). Op Internet heb ik gezocht op pocket radio's met DAB+. Opmerkelijk genoeg kom je dan niet bij Philips of Sony terecht, maar bij onbekende merken als Powerplus, Pure en Sangean. Via Internet (o.a. www.radiowinkel.nl) heb ik de DAB+ pocket radio van al deze drie merken besteld en uitgeprobeerd. Hieronder mijn bevindingen.

Powerplus Condor
Deze pocket radio heeft een slechte DAB+ ontvangst. Op mijn hele woon-werkroute valt het Radio1-signaal geregeld weg (soms gedurende meerdere seconden), zelfs in het zicht van de zendertoren. Dat maakt het luisteren naar digitale radio met dit apparaat praktisch onmogelijk. De FM-ontvangst is redelijk (vergelijkbaar met de Sangean DPR-32). De Powerplus Condor heeft wel een aantrekkelijk extraatje; je kunt er namelijk MP3 mee afspelen en je kunt ook radioprogramma's opnemen. Maar aangezien de hoofdfunctie (namelijk ontvangen van radio via DAB+ en FM) niet naar behoren functioneert is dit apparaat absoluut een AFrader.

Sangean DPR-32
De DAB+ ontvangst van deze pocket radio is uitstekend. Gedurende de gehele 128 km van de toertocht "De Poort van Gelderland" (zie vorige blogbericht) heb ik Radio1 beluisterd en alleen op de Wyler berg langs een hoge aarden wal viel de ontvangst telkens weg. Op mijn woon-werkroute valt op een enkele plek, tussen twee taluds, de ontvangst weg. De FM-ontvangst is redelijk; ontvangst over mijn gehele woon-werkroute is mogelijk (ook van de steunzender in Arnhem), maar op grote stukken hoor je wel veel ruis. De vormgeving van dit apparaatje is subtiel: niet te groot qua afmetingen en een heel mooi OLED display. De bediening met het tuimelwiel is ook heel handig, alleen is de menustructuur niet zo handig opgezet. Om een voorkeuzezender te kiezen moet je het tuimelwiel eerst 2 seconden ingedrukt houden en vervolgens nog ten minste 4 keer indrukken/bewegen. Als de concurrent Pure Move 2500 niet zo'n sublieme FM-ontvangst had gehad, zou ik zeker de Sangean DPR-32 hebben aangeschaft.

Pure Move 2500
De Pure Move 2500 is absoluut superieur t.o.v. zijn concurrenten. De DAB+ ontvangst is een fractie beter dan die van de Sangean DPR-32. Op mijn woon-werkroute valt Radio1 nergens weg. Maar de FM-ontvangst is superieur t.o.v. de Sangean DPR-32 en de Powerplus Condor. Op mijn hele woon-werkroute is er amper ruis. De bediening is erg gemakkelijk. De grootte van het apparaat strekt niet tot aanbeveling; hij heeft de afmetingen van een gemiddelde smartphone. Belangrijkste minpunt voor de Pure Move 2500 is de hoge prijs (€ 129). Voor € 12,99 kun je er een gel beschermhoes bij kopen, waarmee deze kostbaarheid wel goed is beschermd.

Conclusie
Wil je Radio1 of andere radiozenders blijven ontvangen op je ligfiets, schaf dan de pocket radio Pure Move 2500 aan. En beklaag je vooral NIET bij het Agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken.

4 opmerkingen:

Casper zei

Kijk ( of luister) dat is nu een waardevol onderzoek, empirisch, onoordeelkundig, objectief enzovoorts. jammer dat de beste weer de duurste blijkt te zijn.

BoCycle zei

Dank voor deze positieve recensie. En inderdaad lijkt ook hier weer het adagium "alle waar is naar zijn geld" van toepassing.

stradaatje zei

Eéntje die het kennelijk zelfs in een velomobiel goed doet :

http://www.perfectpro.nl/producten/digitube/

Helaas nóg een beetje duurder ....

BoCycle zei

Dus jij luistert ook radio als je onderweg bent? Die digitube is wel een groot apparaat met enorm gewicht.