BoCycle

BoCycle

zaterdag 9 februari 2013

Tintelende, rode tenen van de vrieskou

Tja bloggers, terwijl carnavalsoptochten werden afgelast vanwege het weer, trotseerde Bocycle de barre elementen. Vier uur lang op de fiets met hoogte- en dieptepunten...

Hoogte- en dieptepunten
  • Twee enthousiaste jonge dames op de pont bij Opheusden die lovende woorden spraken over mijn ligfiets.
  • Het mooie hoge water.
  • De bedwinging van de Amerongse berg van zuid naar noord en omgekeerd.
  • Fietstop 't Veerhuis in Opheusden; TOP of STOP?
  • Fototoestel hele nacht aan lader, maar toch niet opgeladen, dus weinig foto's.
  • Lexkesveer bij Wageningen uit de vaart wegens motorpech.
  • Bij thuiskomst tintelende, rode tenen van de kou.
  • Op het fietslog kon 90 km worden bijgeschreven.

4 opmerkingen:

BoCycle zei

Ik heb zojuist ontdekt dat fietsTOP staat voor Toeristisch OpstapPunt. Klik op Fietstop in het blogbericht hierboven voor een link met TOPtoelichting.

goedemaat zei

Volgende keer schoenverwarming overwegen.

Magic Bullet zei

Lekker even op totaal de verkeerde post een ongerelateerde vraag stellen en misschien trek ik ouwe koeien uit de sloot, maar ik als new-bee ben ik nieuwsgierig: in je prachtige rekenprogramma-complex, geef je voor Cr velomobiel 0.0004 op en voor racefiets 0.0003, 75% daarvan. Omdat een velomobiel 3 wielen heeft en een racefiets 2, zou ik 66% logischer vinden. Als je dan ook nog rekening houdt met de veel lagere rolweerstand van 28inch wielen tov 20inch (zie pendeltests Wim Schermer), dan zou ik eerder op 50% uitkomen. Of corrigeer je weer terug omdat de massa op 3 ipv 2 wielen verdeeld wordt?
De bijna 2x hogere rolweerstand voor een gewone fiets klopt in ieder geval niet voor mijn (netjes onderhouden) 25kg Stabilo, die gewoon een lagere rolweerstand heeft dan Magic Bullet.

BoCycle zei

Hoi Magic Bullet,
Dank voor je positieve waardering van Bocycles rekenprogramma. En leuk dat je je zo verdiept in dit progrogramma. De rolweerstandscoefficieenten heb ik geschat op basis van informatie op o.a.
http://www.velofilie.nl/rolweerstand.htm en
http://www.tribologie.nl/abc/cof.htm en
http://eduardbotter.blogspot.nl/2008/06/uitrolproeven-vervolg.html
De ligfiets heeft een hogere Cr dan de racefiets vanwege de kleinere wieldiameter (20" ipv 28"). Velomobiel en ligfiets heb ik gelijk gekozen 0,004 omdat inderdaaad de massa op 3 ipv 2 wielen drukt.