FietsTOP???
FietsTOP staat voor Fiets Toeristisch OverstapPunt. Op de website www.fietsvriendelijk.nl staat wervend uitgelegd wat zo'n fietsTOP inhoudt:
- gratis parkeren - alle FIETSTOPs hebben voldoende gratis parkeergelegenheid.
- horeca - er is altijd horeca aanwezig, waardoor een ontspannen start van je fietstocht met een kopje koffie dus altijd mogelijk is.
- gratis fietsroutes - de FIETSTOP is ook meteen een toeristische infopost. Er zijn dus volop gratis thematische RouteCards te krijgen.
- gratis opladen - FIETSTOPs bieden altijd de mogelijkheid om zelf, gratis, je elektrische fiets op te laden.
- fietsreparatiekit - er is altijd een fietsreparatiekit aanwezig waarmee je zelf gratis een kleine reparatie uit kan voeren aan je fiets.
Op onderzoek uit
Het onderzoeksobject was het fietsTOP aan de Rijn bij Opheusden. Daar aangekomen wees een groot bord erop dat het fietsTOP niet ver meer verwijderd kon zijn. Het bord suggereerde een dubbele "S". Moest ik nu stoppen of toppen?
Alle onderdelen van het fietsTOP die www.fietsvriendelijk.nl had beloofd, waren aanwezig en tip-TOP (excuses voor deze flauwe woordgrap) in orde.
Belastinggeld goed besteed?
FietsTOPpen zijn medegefinancierd uit de Europese subsidiepot ELFPO (Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling) en door provincies en gemeenten. Natuurlijk zijn er kosten verbonden aan het maken en plaatsen van de borden, de routekaartjes en het aanleggen van de stopcontacten voor het opladen van de fietsen met trapondersteuning. De stroomkosten zijn overigens te verwaarlozen; het laden van een accu met een capaciteit van 300 Wh (Wattuur) kost nog geen 10 eurocent. Maar om hier nu ons kostbare belastinggeld aan te spenderen acht ik op zijn zachts gezegd dubieus. Te meer daar websites beweren dat de uitbaters er goed garen bij spinnen. Horeca-exploitanten die hun uitspanning tot fietsTOPlocatie hebben uitgeroepen hebben een substantieel hoger bezoekersaantal mogen verwelkomen. Een prima en kennelijk succesvol initiatief, dat derhalve ook zonder belastinggeld een gezonde business-case heeft.
Maarten van Rossum
Na de fietsTOPinspectie liet ik mij met het pontje van Opheusden overzetten om aan de andere kant van de Rijn nog even de Grebbeberg te beklimmen. Op de pont sprak ik twee enthousiaste wandelaars. Zij liepen het 384 km lange Maarten van Rossumpad; in etappes van zo'n 20 km per dag weliswaar. Dit pad loopt van 's-Hertogenbosch naar Steenwijk. Meer informatie is te vinden op het onvolprezen Wikipedia.
Alweer Lexkesveer
Op de terugweg vanaf de Greb nam ik de pont bij Wageningen: het Lexkesveer. Daar wilde een enthousiaste passagier die snelle Bocycle wel op de foto zetten.
Maar... het allermooiste moment van deze korte fietsroute (28 km) was de aanblik van een dijkhuisje in Opheusden.
5 opmerkingen:
Dit soort grappen met Europees geld zal wel snel sneuvelen nu vrijwel ieder deelnemend land een forse korting wil door de economische crisis en de Europese Unie meer verplichtingen heeft uistaan dan het zonder inkomstenkortigen al kan betalen...
En terecht natuurlijk. Een beetje slimme en ondernemende! ondernemer van een restaurant kan dit zelf ook promoten op internet en eenvoudige infrastructuur als borden aanbrengen.
Hallo Quezzzt,
Dat is ook mijn conclusie.
Groet,
Bocycle
Dat is inderdaad een parkeerplek. Ken je deze locatie, kegge13?
Ben je zo "geschrokken" van de betekenis van het woord van je nieuwe kettingsmeerseltje?
Je hebt zelfs het gehele bericht verwijderd ;)
Inderdaad Wim. Dank voor je tip. Maar dit blog heeft zijn deugdelijke reputatie hoog te houden. En dat laat geen ruimte voor discussies over dubieuze woordbetekenissen.
Een reactie posten