BoCycle

BoCycle

vrijdag 10 augustus 2012

Le Grand Ballon komt eraan

In mijn vorige blogbericht meldde ik wanhopig dat mijn conditie zo'n 10% minder is dan vorig jaar. Hoe moet dat straks bij de beklimming van Les Grand Ballon in september? Ik heb nog slechts 4 trainingsweken om mijn conditie op te peppen...

Record op de Koningsweg
Woensdag heb weer eens de Koningsweg beklommen. Deze begint bij de zuidingang van het Nationale park "De Hoge Veluwe" en eindigt bij de brandtoren op het Rozendaalse veld, met 110 meter het hoogste punt van Gelderland. Gemiddeld stijgingspercentage is 0,5%; dat lijkt niet veel, maar ik fiets dat hele stuk van 10,7 km op een hartslag van 90% van het maximum (170 bpm).

Halverwege draaide een roeifietser de Koningsweg op. Ik heb uit alle macht geprobeerd om hem in te halen. Dat is me niet gelukt, maar ik kon wel een paar kilometer aanhaken. Op het stijlste stuk vlak bij de Brandtoren moest ik lossen. Dank zij de hulp van deze roetser heb ik wel mijn snelheidsrecord op deze lastige klim weten te breken. In 20 minuten en 35 seconden was ik op het eindpunt (4 seconden sneller dan mijn vorige record op 1 juli dit jaar). Gemiddelde snelheid op dit stuk was 31,2 km/h en ik heb gemiddeld 212 Watt geleverd. Hoera, Bocycle is klaar voor "Le Grand Ballon" in september.

Het echte klimwerk
Geïnspireerd door dit succes ben ik donderdag 9 augustus richting Berg en Dal gefietst, om aldaar empirisch vast te stellen hoe het beklimmen van het steilere werk mij zou vergaan. De eerste klim, de Beekmansdalseweg, was een deceptie. Ik werd halverwege ingehaald. Niet door een bukker, maar door een... hardloper. Toch maar doorgereden naar de Oude Holleweg. De stijlste 0,5 km heeft een stijgingspercentage van gemiddeld 9,0% (stijlste stuk 13%). En ook hier verbrak ik mijn record van vorig jaar met 9,3 km/h (0,1 km/h sneller dan vorige jaar). Het geleverde vermogen bedroeg op dit stuk 246 Watt en dat op het middelblad (33 tanden). Bovenaan bij het Golden Tulip hotel, was ik helemaal stuk: mijn ledematen tintelden en de hartslag was 189 bpm, nagenoeg het maximum. Ik vroeg mij wel af of ik dit nu echt wel zo'n leuke hobby vond.

Nomen est omen
Bijna thuis zag ik nog een bestelwagen met het opschrift "le ballon". Dat kan niet anders zijn dan een gunstig voorteken: Laat die "Le Grand Ballon" maar komen...

4 opmerkingen:

Wim zei

De Roetser is waarschijnlijk Dennis V. uit Brummen. Hij is echt een zeer krachtige roeier (ook op het water). Hem houd ik ook met geen mogelijkheid bij :)

Gerrit zei

Gerrit , jij weet dat rust ook conditie opbouwend werkt dus dat hoef ik je niet te vertellen .
en nog een oppepper : ook al ben je nog zo sterk of snel , er is er altijd wel eentje sneller of sterker , dus niet te veel naar anderen kijken.

hou gewoon plezier in wat je doet.

groetjes.

BoCycle zei

Hoi Wim,

Die roetser was inderdaad Dennis, zoals jij al vermoedde. Ik kreeg zojuist een bevestigingsmail van hem. Dank voor je tip.

BoCycle zei

Hoi Gerrit,

Dank voor deze oppeppende woorden. Soms moet je door een diep dal (of liever over een steile heuvel) om euforie van de overwinning te kunnen proeven.