BoCycle

BoCycle

donderdag 16 augustus 2012

Bocycle klimt steeds sneller

Sinds mijn vorige blogbericht heb ik al weer 240 km afgelegd, waarvan 112 km krachttraining op mijn Fujin raceligfiets. En die krachttraining sorteert effect: het klimmen gaat steeds beter/sneller...

Strava analyse
Met behulp van Strava kun je heel snel en eenvoudig je trainingsresultaten analyseren. Dit gaat als volgt...
Je uploadt het met je GPS-navigator gelogde gpx-track op je persoonlijke pagina bij www.Strava.com. Vervolgens maakt Strava daar een "Activity" van. In de Activity worden dan van de meest interessante stukken van de afgelegde tocht, "Segmenten", uitgeknipt. Zo'n segment is bijvoorbeeld de Koepelberg, de laatste 3,6 km op weg naar de Brandtoren op het Rozendaalseveld. Je kunt dan precies zien hoe snel je dat segment gereden hebt, wat de hoogtewinst was, hoeveel tijd je erover hebt gedaan, etc. Zo kun je van verschillende trainingstochten precies de prestatie op zo'n segment vergelijken. En... je kunt jouw klimprestaties ook vergelijken met andere fietsers die op Strava hun tracks hebben geüpload. Zoals bijvoorbeeld Tour de France racer Laurens ten Dam. Klik op het voorbeeld hieronder om Strava verder te exploreren.


De resultaten
Het resultaat van mijn beklimming van de 10,7 km lange Koningsweg, waarvan het laatste stuk van 3,6 km de Koepelberg is, zie je hiernaast. Vandaag heb ik die lastige klim, met een gemiddelde hartslag van 90% van de maximum hartslag, in 20 minuten en 30 seconden beklommen. Vijf seconden sneller dan 8 augustus, toen ik roeifietser Dennis probeerde in te halen. Het gemiddelde vermogen was 218 Watt. Dit is niet echt verpletterend als je dat vergelijkt met de Tour de France rijders die gemiddeld zo'n 450 Watt trappen, maar voor een luie ligfietser (zie mijn blogbericht "Waarom ligfietsers langzaam klimmen") niet onverdienstelijk.

Culemborg
En zondag heb ik nog een tochtje van 59 km naar Culemborg gefietst. Lekker over de dijk geraced met windkracht 4 in de rug. Uiteraard heb ik ook de Grebbeberg en de Amerongseberg in het parcours opgenomen. Op de dijk bij Culemborg heb ik mijn maximale hartslag gemeten, door tegen de wind in steeds een stukje harder te gaan trappen. Hoger dan 187 bpm kreeg ik mijn hartslag niet.

2 opmerkingen:

Casper zei

Die Grand Ballon wordt nog een Frans eitje voor je op deze manier!

BoCycle zei

Appeltje, (Frans) eitje inderdaad. We zullen zien.