BoCycle

BoCycle

zaterdag 31 december 2011

Bocycle op filmset Katja Schuurman

Als (lig)fietser maak je altijd wat mee. Zo fietste ik vrijdag nietsvermoedend zomaar een filmset op bij Radio Kootwijk, waar opnames werden gemaakt voor de film "De club van lelijke kinderen". Katja Schuurman en Tooske Ragas spelen in deze film belangrijke rollen. Betekent dit een carrièrewending in Bocycles tot nu toe zo brave leven? Lees gauw verder....

Duurtraining => lage hartslag
Deze vrije week tussen Kerst en Nieuw wilde ik eindelijk weer eens een fietsprestatie van enige betekenis neerzetten. Vrijdag was het een mooie dag weer en besloot ik een deel van de door mij uitgekozen Tour de Haute Veluwe van het Benekomse "Comité ter Bevordering van Fietstochten en Boslopen" na te fietsen. Deze "Tour" wordt op 16 april voor de 16e keer gereden en kent afstanden van 75, 110 en 150km.

Na de ligfietsklassieker Lelystad-Enkhuizen-Lelystad heb ik nauwelijks meer gefietst. Deze tocht zag ik als een begin om de basisconditie weer enigszins op peil te brengen. Dat betekent hartslag tussen de 60% en 80% van het maximum (voor mij is dat tussen 115 en 150 bpm). Ik heb bijna 6 uur non stop doorgetrapt (behoudens circa een half uur stilstaan voor sanitaire stops en kleine reparaties). De gemiddelde snelheid was 21,18km/h. Geen prestatie om over naar huis te schrijven zou je zeggen, maar.... Het parcours bleek toch wat heuvelachtiger te zijn dan ik had ingeschat. En om een hellingkje van 2% te beklimmen, ga ik met een hartslag van 75% van het maximum (circa 100 Watt), niet veel sneller dan 14 km/h omhoog. En er zaten heel wat van dergelijke gemene stukken in deze "Tour". De tocht heet niet voor niets Tour de Haute Veluwe. Leuk om nog eens te fietsen als ik weer toe ben aan een zwaardere training.

Meer over trainingsschema's en hartslag volgt later op dit blog. Zie ook de eerdere berichten over dit onderwerp: "Eerste training van Rob Harmeling" en "6x Oude Holleweg bij Beek-Ubbergen"

Op de filmset bij Radio Kootwijk
Een mooi deel van de route was Radio Kootwijk, met zijn "zenderkathedraal" geheel opgetrokken uit gewapend beton. De Duitsers hebben aan het eind van de Tweede Wereldoorlog vergeefs geprobeerd het zendergebouw op te blazen; het gebouw van gewapend beton liep geen schade op. Het markante gebouw zou je mooi van lelijkheid kunnen noemen. Wellicht is het daarom gekozen als filmset voor de film "De club van lelijke kinderen". Ik fietste, al fotograferend met mijn mobiele telefoon, niets vermoedend langs "de kathedraal" en zag daar een complete filmset. Er werd juist afgeteld:"drie, twee, één: take zoveel". Helaas was het fotogeheugen van mijn toestel vol. Ook was ik na vier uur fietsen te suf om mij te realiseren dat dit niet zomaar een opname was van een lokale zender of zo. Ik ben dan ook doorgefietst zonder verder poolshoogte te nemen. Thuisgekomen bleek na enige research dat het de filmset van een Nederlandse topfilm betrof. En Katja Schuurman? Ik heb haar zelf niet waargenomen, maar misschien was zij er wel.

Geen opmerkingen: