BoCycle

BoCycle

maandag 23 mei 2011

Sallandse Heuvelrug 97km

Zaterdag heb ik de Holterberg in Overijssel beklommen. Een onschuldig Roodkapje vergeleken met de grenslandklassieker die ik de week daarvoor heb gefietst. Toch heb ik weer een paar vermeldenswaardige dingen meegemaakt....

Op www.gpstrack.nl had ik twee tracks gevonden. De eerste was een toeristische route over smalle, fietspaden met gravel. Zeer geschikt om de banden op lek te rijden. Tot mijn verrassing bleven mijn banden hard.

Ook waren er stukken over mul zand, waarop je met een ligfiets moeilijk overeind blijft. Ik ging dan ook twee keer onderuit, zonder daarbij gewond te raken hoor.

Indrukwekkend was het monument ter nagedachtenis aan het Rijkswerkkamp Twilhaar uit de periode 1940-1947. Klik op de gekleurde tekst voor meer informatie.

De tweede route was een echte raceroute over asfalt. Daarna ben ik naar vrienden in Hengelo gefietst. Het klimmen stelde niet zoveel voor; circa 240 hoogtemeters.

Onderweg naar Hengelo kwam ik de beroemde Quest met Esher tekening op de romp tegen. De coureur Paulus zwaaide mij uitbundig gedag. Ook kwam ik een paar nieuwsgierige stieren tegen, die mij vol belangstelling observeerden.

Ook heb ik weer genoten van het prachtige Twentse landschap.

Na afloop werd er uiteraard weer een lekker 0% biertje genuttigd ter bevordering van de recuperatie.

Resumerend was dit een prima trainingsdagje. Op de 9 km lange Nijverdalsebergweg ben ik met een gemiddelde snelheid van 30km/h de Holterberg overgeligfietst. Ook de rest van de 97km heb ik een hoge snelheid aan kunnen houden. De hartslag heb ik niet gemeten.

Overigens heb ik donderdag 19 mei ook nog een klimrondje Doorwerth (30km) geligfietst.

Geen opmerkingen: