BoCycle

BoCycle

maandag 27 november 2017

Niet rond te krijgen

Na 42.519 kilometers met mijn Schwalbe Marathon plus banden op mijn forenzenfiets gereden te hebben (en nul lekke banden), was het profiel vrijwel verdwenen. Dus tijd voor nieuwe Schwalbes. Maar het lukt mij maar niet om die banden mooi concentrisch om de velg te leggen...

Deuken en bulten
Op het Youtube filmpje kun je zien dat de band niet mooi rond om de velg ligt. Het verschil tussen de "bult" en de "deuk" is 2,5 mm en dat merk je goed op glad asfalt. Dan voel je elke omwenteling van het wiel een hobbel alsof er telkens een bultje in het asfalt ligt.
De oplossing: glijmiddel???
Op de vrijwilligersdag in Arnhem van de ligfietsvereniging kreeg ik van een medeligger de tip om een glijmidddel (bijvoorbeeld een drupje afwasmiddel) te gebruiken om de band goed rond om de velg te krijgen. Op internet vond ik een speciaal glijmiddel van Schwalbe met de naam "Schwalbe Easy Fit".

Het resultaat
Welnu het effect van dit spul dat ik geheel volgens de instructie om de buitenband heb aangebracht is nihil. Nog steeds een excentrische band die onaangename hobbels geeft.

Heeft iemand nog een tip voor mij?

14 opmerkingen:

tetetetelacourse zei

Ik heb van een fietsenmaker geleerd om de band dan op te pompen. Met een speciaal soort tang (handbreed) kun je de band dan locaal aantrekken, en dan op die plaatsen waar de wang wat diep achter de velg zit.

Doordat de band is opgepompt glijdt deze niet terug. Met hele sterke handen kan dit ook.

Groet
Rudolf.

Gert Reilink zei

Op Belgisch fietspad gaan fietsen. Die paar mm daar merken we hier echt niets van. Maar echte tips: Beetje talkpoeder in de band om binnenband ook soepel erin te laten bewegen. En inderdaad het sopje. Het kan natuurlijk ook zijn dat je banden een productiefoutje hebben.

Maarten zei

Zo te zien zit er één deuk in. glijmiddel erin, niet te hard oppompen en dan (als je het wiel uit de fiets hebt), aan de bande wrikken op het diepste punt om de band daar iets hoger te krijgen. Als je de band bij een lokale fietsenmaker hebt gekocht, dan kan je daar ook om hulp vragen.

Unknown zei

Mijn ervaring met easy fit is best goed.
Na aanbrengen van de band met dat spul de band even tot max. toegestane druk oppompen. Je hoort het dan, soms met veel geluid, het ploppen van de hieldraad diep in de velg. Daarna kun je gerust de druk tot gewenste druk laten zakken.

Mijn ervaring hiermee komt in eerste instantie van tubeless rijden: dan moet de band perfect aansluiten bij de velg. Maar ook nu loop ik wel eens tegen de slingerende banden aan. Met bovenstaande is het altijd goed gekomen, op één durano plus na. Die heb ik toch weg moeten gooien na 2 of 3 pogingen.

Quezzzt zei

Ik gebruik ook afwasmiddel, pomp hem op tot ie ongeveer vorm begint te krijgen ( dus nog lage druk in de band ) en probeer de hiel dan met de hand overal gelijk te trekken/duwen. ( draaibewging vanuit de polsen ) Dan pomp ik hem op tot max druk.

Dan nog is het resultaat weleens wisselend per band type. De Shredda's zijn er geloof ik om berucht. F-lites gaven beter resultaat. ( voor de velomobiel dat is )

Wim Schermer zei

1 tot 2 bar meer druk geven moet de band op zijn plaats laten ploppen. Werkt dit niet probeer de band een halve slag te draaien op de velg. Als de bobbel meeverhuist, die blijft dan op dezelfde plaats in de band, dan heb je met een productiefout te maken. Als je mogelijk een andere velg hebt en de bobbel blijft ook daar op dezelfde plek op de band, dan is het 100% zeker. Terug naar de leverancier.

Willem zei

De hielen met bandenmontagepasta (bandenzeep) inkwasten en met 6-8 bar oppompen dan plopt ie vanzelf op de velg.

BoCycle zei

Beste medeliggers,

Heel erg bedankt voor jullie tips...

Ik ga van't weekend proberen de band met 1 tot 2 bar meerdruk om de velg te laten ploppen. Ook dat kwartslag draaien is een briljant idee. En Tetetetelacourse, ik ben wel heel benieuwd naar dat speciale stukje gereedschap (speciaal soort tang) waarmee je de band om de velg legt.

Ik laat jullie het resultaat weten en zien in een volgend blogbericht.

Nogmaals dank en groet,
Bocycle

Maarten zei

Een montagetang, bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/bandenmontage-tang/9200000072353749/

Al is dat meer om stugge (koude) banden over de rand te wippen zonder bandenlichters te gebruiken, niet zozeer om een hoogteslag eruit te krijgen.

BoCycle zei

Dank Maarten,
Zo'n montagetang heb ik en gebruik ik om banden veilig, zonder ze lek te prikken, om de velg te "wippen". De montagetang wordt ook "bandenknecht" genoemd.

Grt, Gerrit

BoCycle zei

Ik heb de band er opnieuw opgelegd en daarbij al jullie tips gebruikt. Na de band na het omleggen 1 tot 2 bar meer druk te hebben gegeven plopte hij echter niet op zijn plaats. Wat wel lukte was de met easy fit ingesmeerde bandenwangen heen en weer wrikken (zoals Quezzzt en Maarten adviseerden) om de band beter om de velg te positioneren. Ook heb ik talkpoeder tussen binnenband en buitenband gedaan. Helemaal rond is de band nog niet. Morgen op de vaste woon-werk-route hoop ik de hobbel niet meer te voelen.

Dank voor jullie tips...

Bastiaan Welmers zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Bastiaan Welmers zei

Ik heb hetzelfde probleem met Marathon Plus. Het probleem lijkt echt in de band te zitten en niet in de montage. Die heb ik tig keer opnieuw uitgevoerd en de hieldraad lijkt gewoon recht in de velg te liggen. Band blijft lichte hobbel vertonen. Jammer, want verder zijn het tegenwoordig fijne banden. Hopelijk een niet te veel voorkomend euvel.

ben zei

Schwalbe banden: Lekke band van binnen uit. Gerepareerd, maar ik bleef een hoogteslag houden. Siliconen vet over de hieldraad hielp niet. Rubber rond de hieldraad was ook erg grof. Rubber glad geschuurd met schuurpapier en band weer monteren met silikonenvet. Nog steeds hoogteslag.
Uiteindelijk hard opgeblazen, dat hielp: de hoogteslag was verdwenen. Ik heb geen drukmeter, maar ik vermoed dat de druk ver over max was.

Dag erna weer een lekke band: binnenband gescheurd op de lasnaad.
Opnieuw repareren en nu met sop monteren. Weer een tijd bezig geweest met de hoogteslag. Een paar keer leeg laten lopen en goed kijken. Er moet toch een verklaring te vinden zijn. Bleek dat het velglint verschoven was op het punt waar de band niet wilde ploppen. Weer alles los, velglint centreren, insmeren met sop, opnieuw oppompen (weer was overdruk noodzakelijk) en zowaar, hoogteslag is weer verdwenen. Nu maar hopen dat mijn las het heeft gehouden

Schwalbe kevlar banden zijn werkelijk nagenoeg niet lek te rijden, maar ALS ze lek gaan, dan kan het uren kosten om weer normaal te kunnen fietsen