BoCycle

BoCycle

zondag 18 oktober 2015

Snelle LEL2015

Vandaag reed ik voor de vierde keer de LEL2015, een individuele tijdrit van Lelystad naar Enkhuizen en weer terug over de Houtribdijk (52,6 km)...

Mijn vijfde LEL
De LEL wordt elk jaar georganiseerd als afsluiting van de zomercompetitie van de NVHPV (de Nederlandse Vereniging van Human Powered Vehicles, ofwel de Nederlandse ligfietsvereniging). Het weer was niet om over naar huis te schrijven. Desalniettemin heb ik een fraaie tijd neergezet, namelijk 1 uur 36 minuten en 33,557 seconden. Ofwel een gemiddelde snelheid van 32,69 km/h. In de tabel kun je zien hoe ik de vijf LELs die ik tot nu toe heb gereden heb gepresteerd.

CORRECTIE: Jan van Steeg merkte op www.ligfiets.net terecht het volgende op: "De dijk wordt blijkbaar steeds langer.... Hij is nu al 52,6 km. Het geeft wel mooie gemiddeldes maar op mijn GPS is de LEL afstand toch echt niet meer dan 50,96 km." Deel ik deze afstand (afgerond 51 km) door de gereden tijd, dan kom ik op een povere snelheid van 31,86 km/h. Op één na de langzaamste tijd.

Lekke banden
Het was wel een lekke banden festijn, twee velomobilisten hadden zelfs drie keer een lekke band. Één van die pechvogels vroeg mij toen ik langs hem fietste of ik nog een reservebinnenband voor hem had. Want na zijn twee eerdere lekke banden was hij wel door zijn reservevoorraad heen. Uiteraard gaf ik hem mijn reparatiebidon met reservemateriaal. Dit kostte mij wel een kostbare minuut, maar een medeligger in nood laat je natuurlijk niet staan. Zonder deze filantropische daad, zou ik een gemiddelde snelheid van 33,03km/h hebben gescoord, de snelste aller LEL-tijden (CORRECTIE: 32,19 km/h, nog steeds de op één na langzaamste tijd).


De winnaars

Tijdwaarnemer Gerard




Mooi resultaat
Er reden dit jaar slechts 14 fietsers mee; 8 velomobielen (gestroomlijnde "bananen") en 6 open liggers. Ik ben als nummer 10 van 14 geëindigd; 31% was dus langzamer en 69% was sneller. Geen slecht resultaat. Vergeleken met de open liggers was ik nummer 4 van 6 (40% was langzamer en 60% sneller). Deze positie scoor ik wel vaker. Kortom een mooi resultaat, dat niet anders wordt door de CORRECTIE van de afstand).

Evaluatie

2 opmerkingen:

Quezzzt zei

Filantropisch inderdaad, want als zovelen lekke banden rijden is te verwachten dat jou dat ook kan treffen en om dan materiaal weg te geven wat je dan nodig hebt....of had je daar al rijdende ook een berekening op losgelaten dat je met 33.33 % minder weg-band contact, dus kans op lek rijden rondreed dan velomobielen ? :-))))))

Ik zag de foto's en bewonder je voor het je niets aantrekken van zulk ( in mijn ogen ) smerig weer op een open ligfiets. En uiteraard de anderen die dat ook deden.

BoCycle zei

Goede opmerking Quezzzt,

Ik had bedacht dat, als ook ik een lekke band zou krijgen, ik zou wachten tot de grijze velomobiel van pechvogel Peter voorbij zou rijden. Dan zou ik hem vragen mijn reparatiebidon toe te werpen (in de bidon heb ik ook ouderwetse plakspullen). Kortom een gecalculeerd risico. Overigens bleek mijn voorband lek toen ik mijn ligfiets 's avonds thuis uit de auto haalde.