In 20211 ben ik mee gaan doen met het sportprogramma "Committed Power" van het bedrijf waar ik werk. Daarin heb ik diverse colls beklommen, waaronder de "Col de Joux Plane" (2011), "Le Grand Ballon" (2012), “Col d’Aubisque” (2013), Girona in Catalonië (2015). De laatste tocht was de Eddie Merckx classic in Fuchsl am See nabij het Oostenrijkse Salzburch (op 8 september 2019). Daarna is het sportprogramma helaas gestopt. Maar ik heb de ligfiets niet aan de kant gezet en trap nog lustig voort...
BoCycle
zondag 12 januari 2014
Winterkledingadvies en dubbele fietspech
Deze bikkel had
het niet koud De weersvoorspelling voor vandaag was fanntastisch, dus er moest gefietst worden. Helaas moest de tocht voortijdig worden afgebroken door twee keer materiaalpech. En lees met welke kleding ik de lage temperatuur van maximaal 5 °C heb getrotseerd...
Fietskleding voor 5 °C
Op de foto's kun je zien hoe ik er in mijn winterkloffie uitzag en welke kleding daaronder schuilging. Ik droeg twee paar handschoenen; onder mijn normale fietshandschoenen droeg ik wollen handschoenen. Daarmee hoopte ik te voorkomen dat mijn vingertoppen tot tintelen toe ijskoud zouden worden. En dat is gelukt.
klik op de foto voor een grotere weergave
de buitenkant
De Oversteek; de nieuwe brug bij Nijmegen
Wat is de bestemming?
Hoezo 1 bpm per jaar minder? Tocht met twee keer materiaalpech
De tocht ging door het Rijk van Nijmegen. Natuurlijk mocht een uitstapje naar Duitsland voor de beklimming van de Brandenberg niet ontbreken. Te meer om Grafwegen en de Galgensteeg met hun intrigerende namen weer eens te bezoeken. Op de Oude Holleweg heb ik de maximale hartslag getest. Deze bleek 191 bpm net als drie jaar geleden; de regel dat de maximale hartslag elk jaar met 1 bpm terugloopt gaat voor Bocycle kennelijk niet op.
De volledige 90 km heb ik helaas niet uitgefietst. Bij Lent begaf een geleidewieltje van de fietsketting het. Door niet te veel kracht te zetten kon ik op het middentandwiel voor nog wel doorfietsen. Een lekke achterband bij Valburg deed echter de deur dicht. Ik heb toen mijn trouwste fan en ega gebeld en een kopje Cappuchino genomen in "Het wapen van Valburg". Een kwartiertje later werd de fiets net voor zonsondergang in de auto geladen. Ondanks deze anticlimax was het een prachtige fietsdag goed voor 80 km op de teller.
Defect geleidewiel
Snee in de band door scherp steentje
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Zolang het niet vriest draag ik zomerhandschoentjes (lukt zelfs tot -2 graden).
Onder de 10 graden heb ik de neiging om een windstopperbroek boven mijn fietsbroek te dragen, dit doe ik vooral omdat ik nogal snel een onaangenaam koude gevoel krijg in de knieën. Met een combinatie van die 2 broeken mag het zelfs behoorlijk (-10) gaan vriezen, de benen voelen het nauwelijks en ik zweet er niet in.
Winterschoenen heb ik niet, dus zijn het zomerschoenen met sealskinz-winter kousen met daaronder nog een paar dunne kousen (ik durf wel eens blaren te hebben als ik de sealskinz alleen draag). Meestal lukt het niet om ze warm te houden, maar dat wijt ik vooral aan de slechte doorbloeding.
Het bovenlichaam: een wollen (goedkoop) shirt met lange mouwen, daarboven eventueel een katoenen t-shirt zonder mouwen en daar een winddicht jasje, eventueel nog een regenjasje als extra laag als het echt vriest.
Op het hoofd een dun mutsje onder de helm.
Dat is het wat ik draag, als het vriest dan beperkt mijn fietsen zich tot het forensen.
Nou Liggende Fietser,
Interessant om te lezen hoe jij je tegen de kou beschermt. Je bent niet bepaald een koukleum. Je draagt slechts 3 lagen, terwijl ik er 5 draag. Ook moet ik er niet aan denken om met die kou zomerhandschoentjes te dragen. Ik weet niet hoelang jouw forenzentcht is, maar ik heb met mijn uitrusting zaterdag wel zo'n 4 uur op de fiets gelegen.
Een reactie posten