BoCycle

BoCycle

zaterdag 24 september 2016

Houtdag met Mooi Bennekom

Vandaag was de maandelijkse toertocht met ligfietsclub "Mooi Bennekom". Doel was de Houtdag van "Hoeve Groot Zandbrink". Lees welke spannende uitdaging deze vijf dappere fietsers nu weer zijn aangegaan...

Houtdag is...
Hoeve Groot Zandbrink is een monumentale boerderij met een rijke historie. De boerderij heeft een bestemming als groen activiteitencentrum met de nadruk op recreatie en educatie. Er worden tal van activiteiten georganiseerd om het publiek te informeren over landbouw, veeteelt en natuurbeheer. Op de Houtdag kon het publiek bij diverse kraampjes zien wat met hout allemaal kan worden gedaan. Ingenieuze dakconstucties, klompen maken, forel roken en boomklimmen. Toen ik bij deze boomklimkraam van de scouts vroeg wanneer de boomklimdemonstratie zou zijn, kreeg ik als antwoord: "Nu direct". Vervolgens kreeg ik een veiligheidsharnas om, werd een veiligheidslijn aangehaakt, klom ik de boom in en was ik aan het abseilen. Een unieke en enerverende ervaring waarmee ik ook nog een record heb gebroken. Ik bleek namelijk de oudste abseiler allertijden van deze scoutinggroep; het record was tot deze dag in handen van een veertigjarige.

En beste blogvolger, heb je enig idee hoelang een klompenmaker er over doet om uit twee blokken hout een paar klompen te maken?

Koffie met...
Op de toertochten van de liggers van "Mooi Bennekom" is een recuperatiepauze met koffie en appelgebak een belangrijk, vast onderdeel. Uiteraard was deze recuperatiekost ook op deze historische plek verkrijgbaar. Er was zelfs een historische huiskamer met authentieke ornamenten ingericht. Zeer geschikt voor een foto van dit ligfietsgenootschap.


Mooi Bennekom in de historische huiskamer


Veenendaal De Klomp
Om half drie arriveerden de fietsers weer bij het vertrekpunt "NS-station Veenendaal De Klomp". En zij waren het er allemaal over eens dat leider Bert met deze educatieve en historische tocht, hen wederom een zeer geslaagde zaterdag had bezorgd. Chapeau Bert!!!


Brutale sprinkhaan

Geen opmerkingen: