BoCycle

BoCycle

maandag 18 juli 2011

Bocycle heeft aanrijding met auto

Zondag heb ik met een trainingsrondje in het Rijk van Nijmegen, bekeken hoe het, na veertien dagen luieren op de motorboot, met mijn conditie is gesteld. Deze onschuldige, alledaagse trainingsrit had bijna een dramatisch einde...

Dat was even schrikken toen ik 's ochtends op de weegschaal stond 83kg, 3 kg meer dan veertien dagen geleden. Dat betekent deze week goed trainen in het hartslagzone D1 (Duurtraining), want in dit trainingsgebied verbrand je voornamelijk lichaamsvet. Maar vandaag eerst het bekende klimrondje gereden. Eerst een stukje door de Betuwe, daarna klimmen ten oosten van Nijmegen en weer terug door de Betuwe, bij elkaar 65km. De klimmen zijn inmiddels bekend, t.w. (klik op de klim en profiel en andere informatie popt up):
- Beekmansdalseweg
- Oude Bosweg
- Ubbergse Holleweg
- Oude Holleweg
- Nieuwe Holleweg

Het resultaat viel mij mee. De Beekmansdalseweg was als altijd gemeen en deed mijn hartslag oplopen tot boven de 190bpm. De Oude Holleweg daarentegen heb ik zelfs op het middenblad van mijn moutainbiketriple (22T/32T/44T) beklommen. De terugweg ging een stuk over de Waaldijk (van de elektriciteitscentrale tot de brug Ewijk) met windkracht 5 tegen. Met een hartslag tussen de 140 en 150 bpm reed ik met gemak 32 km/h.

Vol zelfvertrouwen en wellicht een tikje overmoedig dacht ik op de Van Heemstraweg het stukje naar de oprit van de brug Ewijk wel over het fietspad aan de verkeerde kant van de weg te kunnen nemen. Daarmee kon ik twee keer een oversteek van deze drukke weg vermijden. "Wel zo veilig", zo bedacht ik. De bestuurder van een rode Volvo verwachtte kennelijk geen fietsverkeer van de verkeerde kant (hetgeen overigens veel fietsers van alerte "sterke" verkeersdeelnemers wel verwachten). Het resultaat was mijn eerste aanrijding. De arme en overigens attente bestuurder was nog meer geschrokken dan ik. Behoudens een schram op mijn dijbeen was er gelukkig geen schade. Een onschuldig Roodkapje dus vergeleken bij de valpartijen die in de Tour de France te betreuren zijn. Maar dit was niet bepaald een staaltje van anticiperend ligfietsen dat ik normaal wel praktizeer.

1 opmerking:

marcel beekmans zei

oei oei oei ger geen gekke dingen doen hoor