BoCycle

BoCycle

zondag 12 juni 2011

Met Mooi Bennekom op stap (86km)

Zaterdag 11 juni ben ik met de afdeling "Mooi Bennekom" van de Nederlandse ligfietsvereniging op pad geweest. In dit blogbericht een korte impressie van deze mooie fietstocht...

Overigens heet de Nederlandse ligfietsvereniging officieel de NVHPV (Nederlandse Vereniging van Human Powered Vehicles). In veel landen zijn nationale HPV's actief, die allemaal HPV (Human Powered Vehicles) in hun naam hebben opgenomen. Vandaar de mengeling van Nederlands en Engels in deze prachtige verenigingsnaam.

Elfstedentochtdeelnemer
Op de heenweg naar het vertrekpunt in Bennekom sprak ik op de pont bij Wageningen (Lexkesveer) een enthousiaste ligfietsgenoot. Hij was op weg naar Bolsward, het startpunt van de 240km lange Friese Elfsteden Rijwieltocht, die op 13 juni door zo'n 15.000 fietsers wordt gereden. Hij had dus zo'n 650km fietsen in vijf dagen voor de boeg. Ik wenste hem heel veel succes met deze sportieve prestatie.

De Westberg
Nadat de pont aan de noordoever van de Rijn had afgemeerd, spurtte ik met 19,5 km/h de Westberg op (dit is de stijle weg tussen het Lexesveer en de generaal Foulkesweg in Wageningen). Niet gek voor een stuk van 500 meter met een gemiddeld stijgingspercentage van 4,2%, waarvan 100 meter 9%.

Mooi Bennekom
Om 09:00 uur waren alle leden van het ligfietsteam present op het verzamelpunt in Bennekom. Triker (dit is een ligfietser op een ligfiets met drie wielen) Bert had een mooie route uitgezet door de Betuwe (als je op de doorklik naar www.bikemap.net klikt, wordt je doorgelinkt naar een grotere google maps kaart).

Fiets route 1040438 - powered by Bikemap 

Geen appelgebak?
Het is traditie halverwege de route te recupereren met koffie en appelgebak met slagroom. Daartoe leek ons restaurant De Engel aan de Waaldijk bij Dodewaard een geschikte locatie (klik op het kaartje hierboven op het fototoestelikoontje). In dit etablissement werd echter geen appelgebak geserveerd, maar Engelbrood met slagroom en een kers. Een waardig alternatief dat wij ons uitstekend lieten smaken.

Het afrekenen was, zoals altijd, weer een spannende gebeurtenis. Iedere deelnemer betaalde zijn deel van de rekening en het was aan expeditieleider Bert om het bedrag en de rekening sluitend te krijgen. Op de foto zie je dat hij er wel vrolijk onder blijft, onder toeziend oog van de kascommissie.

Zware klim
De Questrijder zag er tegenop om met de 35kg zware Quest de dijk op te fietsen, maar dat viel erg mee. De Fujin-rijder, die in september de Col de Joux Plane gaat beklimmen, had er meer moeite mee; zijn versnelling stond nog in het zwaarste verzet en hij moest afstappen. Dat ontlokte natuurlijk wel de nodige snerende opmerkingen:"Ik vraag me af waar jij al die stoere blogverhalen vandaan haalt".

Op de pont bij Opheusden was er veel belangstelling voor de trike.

Grebbeberg
In Rhenen moest natuurlijk nog even de Grebbeberg beklommen worden. Met een gemiddelde snelheid van 17,5km/h was ik niet ontevreden.

Na afscheid genomen te hebben op vertrek-/eindpunt Bennekom restte mij nog de fietstocht naar huis. Op de pont bij Wageningen kwam ik nog een kolonne tegen van oude militaire voertuigen.

H-zone
Eenmaal thuis kon ik terugkijken op een gezellige dag waarin ik voornamelijk in hartlagzone H (herstel) heb gefietst.

Geen opmerkingen: