Vandaag heb ik wederom gepoogd het klimmen te verbeteren door de Oude Holleweg bij Beek-Ubbergen 5x te beklimmen. Daarna nog 39km duurtraining tegen de wind in (5 Bft)...
Het live verslag van deze stevige trainingsdag kun je lezen op mijn twitteraccount www.twitter.com/bocycle. Dit blogbericht beperkt zich tot enkele aardige voorvallen en ontmoetingen en natuurlijk foto's.
Waarom toch steeds die Oude Holleweg?
De Oude Holleweg bij Beek-Ubbergen heeft een stijgingspercentage van gemiddeld 8,5%, net als de Col de Joux Plane. De stijlste 100m is 13% (bij de Col de Joux Plane 12,5%). Wat dat betreft is deze Oude Holleweg nagenoeg gelijk aan de gemeenste ploert van de Alpen, zoals de Col de Joux Plane ook wel wordt genoemd. Helaas is de Oude Holleweg maar 1km lang, 11x zo kort als de Col de Joux Plane. Vandaar dat ik die Oude Holleweg een paar keer achter elkaar beklim. Nog geen 11x maar dat komt nog wel. Klik op de doorklik Oude Holleweg om het klimprofiel te zien.
Op weg naar die ploert
Op weg naar die Nederlandse ploert werd ik op de Lentse dijk weer opgehouden door hekken. Ik zag daar ook juist een politieauto aankomen en hoopte nog dat de inzittenden het hek wel voor mij zouden openen. Maar nee, de politieauto reed achteruit terug over de dijk. Met windkracht 5 in de rug reed ik in het zwaarste verzet 43km/h met een cadans van 100 omw/min. Dat is wel een nadeel van mijn superlichte mountainbikeverzet; je komt dan aan de bovenkant wat te kort.
De Oude Holleweg op
Het beklimmen van de Oude Holleweg ging wat minder soepel dan een week geleden. Op de foto zie je mij op de Oude Kleefsebaan in een rustig hersteltempo ligfietsen, onder bewonderende blikken van wandelaars die voor de vierdaagse aan het trainen waren. Na de vijfde beklimming ging ik richting Tiel, want ik wilde niet te laat bij mijn ouders (ivm vaderdag) aankomen.
Puiflijk
In mijn Garmin routeplanner had ik de plaats van bestemming ingetypt. Zo zou hij mij soepel door Nijmegen loodsen. Helaas was de Garmin langer bezig met rekenen dan met de route wijzen. Ik moest dus op mijn intuïtie Nijmegen zien te doorkruisen. Ik kwam niet bij de Gelderland13 (de elektriciteitscentrale aan de Waal) Nijmegen uit maar een stuk zuidelijker. In het vlakke land was het met tegenwindkracht 5 ook met mijn ligfiets behoorlijk "aanpoten", veel sneller dan 26km/h ging het niet. Wel kwam ik door die slome navigator in een gehucht bij Druten waar ik nog nooit van gehoord had: Puiflijk. Zo maak je toch steeds weer boeiende dingen mee.
Windkracht
Bij Boven Leeuwen reed ik dan eindelijk de dijk op. Lekker tegenwindje. Ik had er zin in.
Hongerklap
In snackbar Het Trefpunt in Wamel moest ik even iets eten, want de hongerklap dreigde. Dat bood ook een mooie gelegenheid om even de volgers met een tweet "bij te praten".
Nat en koud
Daarna was ik al snel op de pont bij Wamel die mij naar Tiel over zou zetten. Ik was net op tijd voor de laatste afvaart. En het leek wel of het steeds harder begon te regenen. Het was vandaag amper twee keer 10 minuten droog geweest. Ik was ook nog mijn fietshandschoenen vergeten en kreeg tintelende vingers.
Modder in de nek
En dan eindelijk om 18:00 uur op de plaats van bestemming. Daar heb ik eerst een lekkere douche genomen om de modder uit mijn nek, haren en vele andere plaatsen te spoelen. De tripteller op de fietscomputer gaf aan dat ik vandaag 87,87km had afgelegd. Onder barre omstandigheden wel te verstaan. En het was hartverwarmend om te constateren dat zoveel volgers van mijn tweets zo met mij hadden meegeleefd.
2 opmerkingen:
Na het afbreken van de bevestigingsarmpjes van m,n spatbord rijd ik ook nog steeds zonder en dat was van de week met al die regen wel even wennen.
Ik hoef met dit weer gelukkig geen lange ritten maar alleen woon/werk , 30 km per dag
Maar Gerrit, zo'n spartnord met bevestigingsarmpjes scheelt toch al gauw zo'n 200 gram
Een reactie posten