Vandaag was dan de vierde gemeenschappelijke training van het Committed Power project. Het was echt committed door de inspirerende presentatie van Rob Harmeling, de leuke trainingsonderdelen en misschien het slechte weer? En dan was er nog de gouden tip van trainer Johan
De heenrit
De training vond plaats in Groesbeek. Ik besloot de rit van mijn woonplaats naar Groesbeek per ligfiets af te leggen, een afstand van 32km. Onderweg op de Waalbrug bij Nijmegen wilde ik een fietser op leeftijd passeren die midden op het fietspad reed. Toen hij na aanhoudend bellen niet reageerde schreeuwde ik "Passeren!". De man schrok zich te pletter en bewoog gauw naar de rechterkant van het fietspad. Toen ik hem passeerde riep hij mij na:"Ha je gin bel?" Even verder zag ik op de Biesseltsebaan tussen Nijmegen en Groesbeek een jogger met twee honden lopen. Ontroerend hoe die beesten zo trouw achter hun bazin aan sjokten.
Groesbeek
In Groesbeek aangekomen was ik inmiddels aardig doorweekt en het zag er niet naar uit dat het nog droog zou worden. Toch maar even buienradar op mijn mobieltje geraadpleegd, en....Zowaar om 11:00 uur zou de zon zich even laten zien. Dat heb ik natuurlijk direct de spreekstalmeester gemeld, zodat hij de deelnemers met dit positieve vooruitzicht in zijn openingswoord kon opmonteren.
Daarna kregen wij een zeer inspirerende presentate van Rob Harmeling. Hij had afgelopen dinsdag (21 juni) met enkele anderen de Col de Joux Plane beklommen. Hij liet interessante en prachtige filmbeelden zien en gaf enkele nuttige adviezen.
De training
Daarna volgden behendigheidsoefeningen ter bevordering van het veiliger klimmen en afdalen. Om pilonnen moesten de bikers een "achtje" draaien. Op mijn ligfiets met zijn lange wielbasis en grote draaicirkel werd dat een "nulletje". Trainer Ronald vroeg mij met ongeloof of ik nu toch met die ligfiets verder ging. Hij adviseerde mij wederom (net als in Willingen) om voor dit echte Committed Power klimwerk een racefiets aan te schaffen.
Vervolgens volgde het echte werk, een trainingstocht van zo'n 33km met de bekende klimmen (klik op de klim hieronder om het klimprofiel te bekijken):
Zevenheuvelenweg
Van Randwijckweg
Oude Bosweg
Ubbergse Holleweg
Oude Holleweg
Één band werd lekgereden op een heel gemene metalen bevestigingskram. Dank zij de mechanicien kon de onfortuinlijke fietster snel weer verder.
Gouden tip van Johan
Onderweg gaf trainer Johan nog een hele goede klimtip. Hij zei:"Let op je ademhaling, veel mensen gaan hijgen bij grote inspanning. Dit is echter inefficiënt". Hij vertelde dat je je longen helemaal vol moet laten lopen, door buikademhaling. Je moet op die ademhaling ook trainen (en er goed op letten) totdat die vanzelf een automatisme wordt. Ik heb deze tip op de terugweg direct in praktijk gebracht bij de Zevenheuvelenweg. En inderdaad had ik het gevoel dat ik daardoor met een lagere hartslag fietste. Overigens is Johan een zeer ervaren fietser die o.a. Parijs-Brest-Parijs heeft gefietst (1250km in 76 uur); dat is bijna non-stop fietsen. Direct na de Committed Power training zou hij naar Frankrijk afreizen om de Marmot te gaan rijden (176km en meer dan 5000 hoogtemeters). Een echte fietsbikkel dus.
Broodjes, kletsen en naar huis
Na afloop waren er nog lekkere broodjes in de sportkantine en werd er nog gezellig nagepraat. Daarna mijn natte, bemodderde wind-/regenjack weer aangedaan en 32km in de regen naar huis gefietst (over o.a de zevenheuvelenweg waar ik Johans tip in praktijk bracht). Het is geen moment droog geweest alhoewel het rond 11:00 uur wel iets minder leek te motregenen. Thuis gaf de tripteller van de fietscomputer 102km aan.
P.S.: De fototoestelsteun op mijn fietsstuur (zie mijn vorige blogbericht) heb ik niet gebruikt. Vanwege de voortdurende regen hield ik mijn fototoestel veilig in het fototasje aan mijn heuptasgordel opgeborgen.
2 opmerkingen:
Wat is dat toch met die trainer Ronald , kan hij nou niet begrijpen dat jij gewoon die berg een tikkie gaat geven op die mooie Fujin en geen racefiets gaat kopen alleen voor dat heuveltje.
Hoe ging het op CV of lees ik dat morgen ?
Hallo Gerrit,
Vanavond verschijnt het blogbericht over de #CV11
Een reactie posten