BoCycle

BoCycle

maandag 5 maart 2012

Zou de pont wel varen?

Op 11 februari stond ik voor de pont bij Ingen, die niet bleek te varen vanwege de lage waterstand in de Lek (zie mijn blogbericht daarover). Zou mij dit vandaag weer overkomen op de terugweg van een trainingsritje rond de Amerongse berg...

Amerongse berg
Behalve LOL met Arnhem beleven (toch nog goed voor 103 kilometer op het fietslog) heb ik afgelopen weekend ook nog serieus getraind. Ik heb drie keer de Amerongse berg beklommen en heb daarbij mijn hartslag tot zo'n 188 bpm (beats per minute) op laten lopen. Daarvoor had ik op de Grebbeberg ook nog een mountainbiker gepasseerd. Een prima weerstandstraining volgens het boekje (dwz het trainingsschema van Rob Harmeling).

Kandidaat slechtste fietspad
In Tiel aangekomen wist ik nog net een diep gat in het fietspad te ontwijken. Dat wordt vast genomineerd als "gevaarlijkste fietspad" door de Fietsersbond.

Hoezo LOL met Arnhem?
Ik moet nog wel even terug komen op die LOL met Arnhem. Want zo relaxed als de verslagen doen geloven was dit "uitstapje" niet. Op de Deelense weg gingen de drie velomobielrijders van het gezelschap er plotsklaps in een afdaling vandoor. Het lukte Dick en mij (de open ligfietsrijders) niet het grote stroomlijnvoordeel van die velomobilisten te compenseren met brute kracht. Wij besloten om en om op kop te rijden en wisten zo toch nog over een afstand van 8 km een fraaie gemiddelde snelheid van 32 km/h te rijden. En dat met matige tegenwind op een enigszins geaccidenteerde weg. Op de Koningsweg stonden de Questrijders ons lachend op te wachten. Maar wat Dick en Bocycle samen hadden gepresteerd namen ze hen daarmee niet af; het resultaat van echt teamwork...

Helmpje op, helmpje af
Vorige week plofte de "Vogelvrije fietser" op de mat, het tijdschrift van de Fietsersbond. En wat wordt daarin beweerd in het artikel "Helpt een helm"?...
  • Helmen bieden geen enkele bescherming bij een botsing met een auto. En ook bij een eenzijdig ongeval werken ze vaak niet goed, omdat ze niet goed op hun hoofd zitten.
  • In Australië is sinds de invoering van de helmplicht het aantal fietsers gedaald met een derde en het risico op een ongeluk is gestegen met 10 procent.

Deze boude beweringen worden als volgt onderbouwd: "Bij een botsing slaan de hersenen hard tegen de binnenkant van je schedel. Daardoor krijg je hersenletsel." Zouden bromfietsers en motorrijders hun helm dan ook maar aan de wilgen moeten hangen? Ik ben benieuwd naar de discussie die dit artikel ongetwijfeld gaat oproepen.

Hoera, ik ben goedgekeurd
En jawel beste bloglezers. Ik heb een medische keuring keuring ondergaan, net als alle andere Committed Power deelnemers. En ik ben goedgekeurd. De eerste mijlpaal is genomen. Op naar de volgende: de eerste gemeenschappelijke training komende zaterdag.





En het antwoord is...
Het antwoord op de vraag "Zou de pont wel varen" zie je in het filmpje.

1 opmerking:

BoCycle zei

Op het blog van ........ VeloTeĵo ........ is een uitgebreide discussie over dit onderwerp te lezen.