BoCycle

BoCycle

zondag 25 maart 2012

Q-koorts?

Een lelijk griepje heeft mij nu al meer dan een week aan huis gekluisterd. Maar vanmiddag hield ik het niet langer uit en ben ik op de ligfiets gestapt...

Normaal ben ik na twee dagen hersteld van de griep, maar met dit griepje ben ik al een week onder de pannen. Zondag 18 maart kreeg ik koorts, keelpijn. Later volgden hoesten, hoofdpijn en pijn in de voorhoofdsholten en ik bleef verhoging houden (tot gisteren (zaterdagavond) toe). Vanmiddag achtte ik het voor mijn herstel absoluut noodzakelijk om toch een stuk op mijn ligfiets af te leggen. Morgen ga ik ook weer aan het werk.

Pas op voor...
Het is een tocht van 36 km geworden; via Wageningen en pannenkoekenboerderij de Panoramahoeve, naar de Ginkelse Heide. Na een bezoekje aan de schaapskooi (opgepast voor Q-koorts in mijn verzwakte toestand), via de Amsterdamse weg en Heelsum weer naar huis. Alles uiteraard, in hartslagzone D1 (60-70% van de maximale hartslag), conform de instructies van Rob Harmeling. En dat dit goed is gelukt bewijzen de statistieken uit het hartslaghorloge: gemiddelde hartslag 114 bpm; max hartslag 140 bpm (mijn D1-zone is 114 tot 133 bpm).

SHE en RI&E
Ik heb mij op één punt niet gehouden aan mijn standaard Risico Inventarisatie en Evaluatie die ik voor mijn ligfietstochten hanteer. En dat is het vermijden van onverharde fietspaden. Je ligt namelijk zo op je zij als je met je ligger in mul zand terecht komt. En risico's bestrijd je bij voorkeur bij de bron (dus geen onverharde paden befietsen). Vandaag koos ik ervoor het risico dus niet te bestrijden bij de bron, maar het risico te reduceren door het beperken van de gevolgen; ik hield een lage snelheid aan, zodat een eventuele val mij niet al te zwaar zou verwonden. En ik heb empirisch vastgesteld dat deze maatregel adequaat was. Dat wil zeggen: Ik ben overeind gebleven. Tot zover dit stukje SHE-theorie (Safety Health and Environment).

Diavoorstelling
Hieronder voor een korte diavoorstelling van deze prachtige fietsdag.

3 opmerkingen:

Marc zei

Mooie foto's Gerrit. Toen ik de titel van je blogpost las, dacht ik - Quest-rijder - aan heel wat anders... ;-)

Groet Marc

Casper zei

Ooooh, Maar dan valt mijn 130 bpm toch ook in D1?

Mooi fietsen daar, ik weet het van de tijd dat ik in Bennekom woonde.

BoCycle zei

Tja Marc,
Maar die zwaar verslavende en besmettelijke Q-koorts waar jij aan "lijdt" is ook niet mis.

En Casper,
Zou die hoge maximale hartslag dan een statistische associatie hebben met ligfietsen?