BoCycle

BoCycle

maandag 21 oktober 2013

Bocycle racet LEL2013

Vandaag heb ik de LEL2013 gereden. Dit is een tijdrit van Lelystad naar Enkhuizen en weer terug. Er deden 27 ligfietsers en (jawel je leest het goed) 1 racefietser aan mee...


Fiets fietsklaar maken

Elektronische tijdwaarneming

In de rij; klaar voor de start

Persoonlijk record

Wereldsnelheidsrecordhouder
Sebastiaan Bowier
"
"Drie, twee, één, GO!!!"
Wat is LEL?
De LEL is een tijdrit over de Houtribdijk van Lelystad naar Enkhuizen en weer terug. Deze fietsrit wordt elk jaar in oktober georganiseerd door de Nederlandse Ligfietsvereniging. Dit jaar waren er 28 deelnemers: 20 velomobielen, 7 open ligfietsen en 1 racefiets. Jawel ook "normale" racefietsen kunnen meedoen aan dit evenement; de officiële naam van de ligfietsvereniging luidt immers Nederlandse Vereniging van Human Powered Vehicles (de NVHPV). De berijder van de racefies was Pieter Sijbrandij, de zoon van Ymte. Ymte is één van de twee oprichters van Velomobiel.nl, de fabrikant van de wereldberoemde Quest.

Fietsklaar maken
Toen ik met mijn supporters Tilly en dochter Petra bij de start verscheen, begon ik direct met het rijklaar maken van mijn Challenge Fujin SL2. Zo moest onder andere de voorbuis iets in het frame geschoven worden; in de loop der tijd is deze er door de kracht op de trappers een stuk uitgewrikt. Dit was echter geen goed idee; ik had al direct na de start pijnlijke knieën en hamstrings. Ik had beter een ander moment voor deze bijstelling kunnen kiezen, dan zo vlak voor deze belangrijke race.

Weer en hartslag
Ook kon ik mijn hartslag nauwelijks boven de 160 bpm krijgen; de gemiddelde hartslag bleek bij de finish 152bpm te zijn geweest. En dat, terwijl ik in 2012 nog 162bpm scoorde en in 2011 (mijn eerste LEL) 165bpm. In de buurt bij Enkhuizen begon het te regenen; later fietste ik door hagel en onweer. De hele terugweg had ik tegenwind (ZW4). Kortom, geen ideale omstandigheden om een goede tijd neer te zetten. Toch viel het resultaat, ondanks de zere knieën/dijen, de lage hartslag, het weer en de wind mee: 1 uur, 32 minuten en 50 seconden. Dit is de beste tijd van de 3 keer dat ik de LEL gefietst heb.

VIPs
Op deze LEL waren een aantal VIP's die in september in Battle Mountain in de VS om het wereldsnelheidsrecord hebben gestreden: Sebastiaan Bowier, David Wielemaker en Ellen van Vugt. Sebastiaan heeft het record sinds september op zijn naam staan; hij fietste 133,78 km/h.

Ligfiets achter auto
En ik heb dit keer de ligfiets wederom op de fietsdrager vervoerd. Dit keer niet horizontaal, maar schuin omhoog. In een vorig blogbericht meldde ik dat in horizontale positie de ligfiets aan beide kanten circa 18 cm uitsteekt (maximaal 20 cm aan beide zijden is toegestaan). In de schuine positie is de fiets circa 28 cm minder "breed". Dat rijdt toch en stuk prettiger.


Zo op fietsdrager 28cm minder "breed"



Uitslag LEL2013



In gesprek met de sympatieke Olaf
Volgend jaar LEL2014?
Ondanks het persoonlijke record, was de uitslag niet om over naar huis te "bloggen"; van de open liggers ben ik op één na als laatste geëindigd. Maar dat belet mij niet om volgend jaar weer mee te doen. Het is de gezelligheid en ongedwongen sfeer die het zo leuk maakt om aan deze straatrace deel te nemen. Chapeau voor de vrijwilligers van de NVHPV die dit evenement hebben georganiseerd.


...hier nog vrolijk (foto Marloes Dries)

Hier helemaal stuk... (foto Marloes Dries)

2 opmerkingen:

Robert-Jan zei

Goedemorgen Bo,

Mooie staafdiagram met uitslagen! Wat betreft jouw deelname, daarvoor herhaal ik de woorden van Theo van G. Deelnemen aan een tijdrit is een race tegen jezelf, niet tegen anderen. Daar komt bij dat ik voor de "open deelnemers" zeer veel respect heb na deze race. Regen, wind, hagel, onweer, jullie trotseren het met het lichaam. Wij veloteurs hebben slechts het ongemak van een beslagen raampje en wat binnensijpelend regenwater, verder niets.
Ik hoop je dus volgend jaar weer te zien, de gereedschapsset staat al klaar in de auto ;-)

Groetjes, Robert-Jan

BoCycle zei

Dank voor je opbeurende woorden Robert-Jan. En ook nog bedankt voor het uitlenen van je dopsleutelset voor het verstellen van de voorbuis tijdens de LEL2013. Tot de volgende LEL of een eerder VMHPV-evenement.