BoCycle

BoCycle

zaterdag 5 oktober 2013

Terug naar de IJzertijd en ik heb een Wiglo gezien

Zaterdag 28 september fietste ik in goed gezelschap (ligfietsclub "Mooi Bennekom") terug naar de IJzertijd, Een week later passeerde ik op weg naar Duitsland een Wiglo. Wat zou dat kunnen zijn...


Valleikanaal

Onwillige schapen
Valleikanaal
De trekker van "Mooi Bennekom", Bert Hardeman, had voor deze tocht als startpunt NS-station Veenendaal-De Klomp uitgekozen (ipv Bennekom). Dat betekende voor deze Bocycle dat hij op deze vrije zaterdag wel heel erg vroeg zijn bed uit moest om die 29 km van zijn huis naar de start af te leggen. Maar de heenweg langs het Valleikanaal vanaf Rhenen maakte dit ongemak meer dan goed.


IJzertijdboerderij

Mooi Bennekom terug in de ijzertijd

Gevaarlijke paarden
IJzertijd
Bij het verzamelpunt verschenen 6 ligfietsers: twee velomobielen, drie trikes en een open ligfiets. De velomobilisten kende ik van mijn tochten met Liggend Arnhem, een leuk wederzien. Bert, die ons al een keer had leren kennismaken met de Grebbelinie, had ook dit maal een educatief hoogtepuntje in petto. Namelijk een bezoek aan een boerderij uit de IJzertijd (zo'n 800 jaar voor Christus) op het Wekeromse Zand. Na een recuperatiestop bij De Mossel (met uiteraard koffie en appelgebak) volgde de laatste etappe, terug naar De Klomp. Op de Ginkelse Heide had ik een lekke achterband, de derde in een week. En dat, terwijl ik speciaal voor de beklimming van de Col d'Aubisque, nieuwe binnen- en buitenbanden om de velgen had gelegd. Mede dankzij de grote belangstelling van passerende toeschouwers (waaronder een enthousiaste West Highland White Terrier (een Westie dus, zie foto)), had ik binnen een kwartiertje weer een harde achterband en kon het gezelschap weer verder. Bij De Klomp ging ieder zijns weegs. Dat betekende voor mij nog 29 km voor de thuisreis. Totaal vandaag 116 km afgelegd.
Goed gezelschap

Workshop op locatie door Atelier ByDo

Veel belangstelling






Workshop Atelier ByDo
En zaterdag 5 oktober heb ik, per ligfiets, een bezoekje gebracht aan de tentoonstelling van Marin Patchwork in Westendorp, alwaar dochter Do met haar Atelier ByDo workshops gaf.


de BOL
De BOL
Onderweg passeerde ik wandelgezelschap de BOL. De BOL staat voor de Bemmelse Organisatie Ladies. Deze wandelclub organiseerde op 5 oktober de Middeleeuwse wandeltocht. Zo maak je toch telkens wat mee onderweg op de fiets.

Dit is nou De Wiglo

Wiglo
Langs de Oude Rijn bij Herwen zag ik een wel heel bijzonder bouwsel: De Wiglo. Dit is een samenvoeging van de woorden Wilg en Iglo. Een Wiglo is dus een iglo van wilgentakken. Maar waarvoor de wiglo dient is mij een raadsel; dit werd niet vermeld op het bord dat erbij stond.


Voet van de Eltenberg

Profiel van de Eltenberg

Goedkope brandstof in Duitsland

Poseren op de pont bij Doesburg
Duitsland
Op weg naar Westendorp heb ik ook nog even Elten aangedaan voor de beklimming van de Eltenberg (gemiddeld stijgingspercentage 4,0% met als piek 8%). Ook de Peeskesweg bij 's Heerenberg kon ik niet onbeklommen laten (gemiddeld 2,9%; piek 6%).

Hieronder staan nog wat sfeerfoto's van dit interessante uitstapje van 151 km en 500 hoogtemeters.

Dit bord passeren is linke soep


Lunch met Atelier ByDo

Ochtend-Rijn bij Driel

2 opmerkingen:

Gerrit zei

Hoi Gerrit , Googelen op Wiglo levert links naar tenten op maar ook naar tuinsites die een wiglo gebruiken als een soort opslagplaats, maar ook een speelhokje voor kinderen zou het kunnen zijn. diverse toepassingen dus.

BoCycle zei

Hoi Gerrti,

Dank voor deze hints. Ik ging er bij het zien van dit bouwsel vanuit dat het ook in de historie een functie zou hebben gehad. Maar misschien was dit wel een foute aanname en is de Wiglo een bedenksel van de huidge generatie, zoals jouw links ook suggereren.