De eerste tocht in 2012 naar Zaltbommel verliep weer spannend. Want in de buis waaraan het crankstel is gemonteerd, was gebarsten. Het voortandwiel ging wel een centimeter van links naar rechts bij elke trapasomwenteling. Hoe gaan we dat weer oplossen?
Over de dijk naar Zaltbommel aan de Waal
Vandaag was een prachtige fietsdag. Een mooie gelegenheid dus om te benutten voor een trainingsrit op weg naar "Le Grand Ballon" in september. Ik lees in vrijwel alle trainingsboekjes en -websites dat je aan het begin van de trainingsperiode het beste kunt werken aan je basisconditie. Dit doe je door duurtraining met een lage hartslag. Op de foto zie je het trainingsschema op mijn stuur getirewrapt. Dit schema had Rob Harmeling, in 2011 hoofdtrainer van het Committed Power project, voor de fietsers opgesteld.
Het was een prachtige tocht: heen over de dijk ten noorden van de Waal, en terug aan de andere kant. En wat fietst die ligfiets (die Challenge Fujin Super Light 2) toch fantastisch. Zonder ook maar enig probleem zoefde ik vijf uur non-stop door het landschap. Hieronder enige impressiefoto's (klik op een foto om hem groot weer te geven).
De barst in de carbon voorbuis
En dan nu het verhaal over de barst in de buis; het enige minpuntje (nou zeg maar MINPUNT) van deze fantastische ligfiets.
Op de foto kun je de barst goed zien. Dit is al de tweede carbon voorbuis (boom) die gebarsten is. Ik ontdekte deze onvolkomenheid, doordat het voortandwiel bij het trappen van links naar rechts bewoog. Net als toen ik de eerste keer een barst ontdekte bij de beklimming van de Keutenberg.
Het barsten van de carbon boom blijkt een zwak punt te zijn van de Fujin SL2. De barst bevindt zich op precies dezelfde plaats als de barst in de eerste carbon boom. En er zijn meerdere Fujins die met dit euvel zijn behept. Het betreft hoogstwaarschijnlijk een fout in de huidige productieserie, waarvoor Challenge Bikes op korte termijn geen oplossing zegt te hebben. Hans van ELAN ligfietsen uit Nijmegen heeft voor mij een nieuwe boom uit een eerdere productieserie weten te bemachtigen. Van deze serie zijn geen barsten gerapporteerd. Binnenkort wordt hij gemonteerd. Prima service van Hans.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten