BoCycle

BoCycle

vrijdag 29 juli 2011

Barst in carbon voorbuis

Maandag ontdekte ik een breuk in de carbon voorbuis waarin de crankas (de trapas) is gemonteerd. Daarmee heb ik de Keutenberg beklommen. Ik heb heel veel geluk gehad dat toen het complete crankstel niet is afgebroken...

Ik had al een tijdje geleden gezien dat er speling zat op de voorbladen. Ook had ik geconstateerd dat de speling steeds groter leek te worden. Als je goed kijkt op het Youtubefilmpje van mijn beklimming van de Keutenberg kun je het grootste voorblad ook heen en weer zien gaan. Dinsdag zou ik de ligfiets bij Hans van Vugt (van ligfietswinkel ELAN in Nijmegen) brengen om hem te raadplegen. Toen ik echter de avond daarvoor mijn fiets waste zag ik dat de voorbuis helemaal gebarsten was van links naar rechts.

Dinsdag concludeerde Hans direct dat die voorbuis onder garantie vervangen moest worden. Maar zo'n voorbuis had hij natuurlijk niet op voorraad liggen. Die moest van de Challenge-fabriek uit Apeldoorn komen, maar ik wilde deze vakantieweek natuurlijk wel zo snel mogelijk weer over mijn racemonster beschikken. Ik bood aan de voorbuis zelf op te halen in Apeldoorn en Hans stelde zijn bestelbus beschikbaar, zodat ik in dezelfde rit een door Hans bestelde Fujin SLII ligfiets mee terug kon nemen van de Apeldoornse Challenge-fabriek.

Paul, de directeur van Challenge Bikes, vermoedde een productiefout van zijn toeleverancier en was zeer geïnteresseerd in de defecte voorbuis. Hij gaf mij een nieuwe voorbuis mee, die Hans nog dezelfde middag op mijn ligfiets monteerde. Een uitstekende service van Hans en Challenge.

Woensdag heb ik mijn gerepareerde ligfiets direct uitgetest met een 136km lang ritje naar Putten vice versa. Hij fietste weer als vanouds.

Geen opmerkingen: