BoCycle

BoCycle

zaterdag 14 januari 2012

Wilde achtervolging

De kettingpech die in het LOL filmpje te zien was (zie vorige blogbericht) had ik vandaag wederom; wel 5 keer. Dus koers gewijzigd naar de ligfietsenmaker in Nijmegen. Onderweg was ik getuige van een spannende politieachtervolging...

Kettingpech
Ik was eigenlijk van plan om een deel van de Rabobank Cima Coppi na te fietsen. Maar nadat 3 keer de ketting van de geleiderol was geschoten (zie pijl op foto) besloot ik Hans de ligfietsdealer in Nijmegen te bellen. Ik kon direct bij hem terecht en verlegde mijn koers zuidwaarts. Toen ik arriveerde ging Hans direct aan de slag. Na enig gesleutel aan crankstel, geleiderol en voorderailleur schakelt mijn Challenge Fujin SL2 weer als vanouds.

Mountainbikester onwel
Als ligfietser maak je vaak spannende dingen mee. Onderweg gebeurde mij het volgende. In de buurt van Herveld zag ik een mountainbikester in de berm staan; het hoofd over het stuur gebogen. In eerste instantie dacht ik dat zij haar voorrem aan het inspecteren was, maar toen ik haar voorbij was, realiseerde ik mij dat haar over het stuur gebogen houding ook zou kunnen duiden op vomeren. Ik besloot direct om te keren om te zien of zij hulp nodig had. Maar al snel zag ik dat de mountainbikester haar stalen, aluminium, carbon of misschien wel titanium ros alweer had bestegen. Ik vroeg haar nog: "Alles goed met je?". Ze antwoordde lachend: "Ja hoor het gaat wel weer". Toch goed dat ik even poolshoogte heb genomen.

Politieachtervolging
Maar, beste blogvolgers, deze hulpbehoevende medeweggebruikster, was nog maar een onschuldig Roodkapje in vergelijking met wat ik in Nijmegen meemaakte. Daar kruiste het fietspad een weg. Ik stopte netjes voor een auto op de vluchtheuvel. Maar een brommer haalde mij in en stak vlak voor deze auto over. Deze auto draaide vervolgens het fietspad op en zette, op het fietspad, de achtervolging in. Ik zag nog net dat deze auto werd bestuurd door een geüniformeerd persoon (een politieagent?). De bromfietser sloeg een zijfietspad in waarvan de doorgang voor de auto werd belemmerd door paaltjes. Ik heb niet gezien hoe deze spannende gebeurtenis is afgelopen.
Mountainbiker gelost
Na Hans' succesvolle reparatie van mijn ligfiets ben ik via de brug bij Ewijk over de Waal terug gereden. Daar passeerde ik een mountainbiker, die dacht wel aan te kunnen haken. Ik besloot dat mijn voornemen om tijdens deze tocht in het lage hartslaggebied te blijven moest wijken voor het loochenstraffen van deze euvele daad van die mountainbiker: "Wat dacht hij wel?". Ik accellereerde en zag mijn hartslag stijgen tot 180 bpm, maar het doel was bereikt; ik zag de overmoedige mountainbiker al snel uit het zicht verdwijnen.

Onderweg heb ik nog een paar mooi foto's geschoten. Ik was met mijn ligfiets zonder licht om 16:46 uur weer thuis; precies 5 minuten voor zonsondergang. Een mooie tijd om te recupereren met een alcoholvrij biertje.

2 opmerkingen:

Gerrit zei

Hoi Gerrit , op mijn Fujin zit er een soort van beugelkapje over dat kettingwiel , dus aflopen van de ketting , nope.
Maar ik heb geen sl versie , dat dan weer niet.

BoCycle zei

Dank voor de tip Gerrit. Na de vakkundige reparatie van Hans van Vugt (van ELAN ligfietsen) loopt de ketting er niet meer af. Hij heeft de bevestigingsbeugel van de kettingrol weer rechtgebogen en het hele crankstel 3 mm naar links gezet. Schakelen naar het grootste tandwiel gaat nu ook weer goed. Ik houd jouw beugelkapsuggestie wel gedachten.