BoCycle

BoCycle

zaterdag 13 augustus 2011

Met Committed Power de Amerongse Berg op (92km)

Vandaag was er weer een centrale training van het Nederlandse Committed Power team. Zo'n 200 bikers, runners, skaters en Nordic walkers werden in deze laatste gemeenschappelijke training voor het einddoel klaargestoomd. Voor de bikers is dit einddoel de beklimming van de Col de Joux Plane. Lees verder wat hoofdtrainer Rob Harmeling voor de bikers in petto had.

Rob Harmeling aan het woord
In Ede opende de hoofdtrainer de trainingsdag met waardevolle trainingstips. Het klimmen van de Col de Joux Plane kan goed worden getraind door een half uur op 90% van de maximale hartslag te fietsen. Als je dit een half uur goed kan volhouden dan red je het ook wel anderhalf uur de Joux Plane op. Hij benadrukte echter goed op het herstel te letten door de ochtendpols te meten. Is die hoger dan de rusthartslag dan moet je eerst herstellen. Dit kan door met hoge cadans en lage hartslag te fietsen.

De Amerongse Berg met 170bpm
Die klimtraining zouden we op de Amerongse Berg in praktijk gaan brengen (als je op de link klikt verschijnt het klimprofiel en de google kaart). Ik was ingedeeld in team 3 waarin Rob zelf mee zou fietsen. We moesten in ons eigen tempo (op 90% van de maximale hartslag) een aantal keren de Amerongse Berg op. Voor mij betekende dat met een hartslag van 170bpm omhoog. In de grafiek zie je de resultaten van mijn twee beklimmingen vanuit de noordkant van de Amerongse Berg. Mijn gemiddelde snelheid was 17km/h en het gemiddeld stijgingspecentage was 4,2%. Dat betekent dat het gemiddelde vermogen circa 240 Watt was. Met dit vermogen zou ik de Joux Plane met gemiddeld 9,5km/h moeten kunnen beklimmen en ben ik in zo'n 1 uur en 10 minuten boven. Dat lijkt me wat optimistisch, maar schept wel moed.


De 5 weken die mij nog resten voor de Col de Joux Plane ga ik eens kijken of ik inderdaad 170bpm een half uur lang goed volhoud. Wordt vervolgd....

En de afdaling dan?
In het Youtube filmpje hieronder kun je zien hoe beheerst en gedisciplineerd de Committed Power bikers de Amerongse berg afdalen.

Geen opmerkingen: