BoCycle

BoCycle

zaterdag 6 augustus 2011

Hoogste punt van Gelderland beklommen

Het zoveelste trainingsrondje, nu naar het hoogste punt van Gelderland...

Het hoogste punt van Gelderland is niet de Zijpenberg met 106m boven NAP. Het hoogste punt ligt in het Rozeldaalsche Veld vlak bij de brandtoren, op 110m boven NAP. De locatie is 52°2′34.08″ N / 5°59′20.0″ E. Na dit letterlijke hoogtepunt heb ik zo'n 9km opgefietst met een bukfietser (via Schaarsbergen naar Wolfheze) met een gemiddelde snelheid van 36km/h.

Ik heb in dat stuk gemiddeld 250Watt aan vermogen geleverd. De racefietser heeft circa 300Watt moeten leveren, omdat zijn frontaaloppervlak groter is dan dat van een ligfietser. Op de foto is dat goed te zien; zijn zadel bevindt zich ter hoogte van mijn hoofd. Hij heeft dus meer luchtweerstand te overwinnen. Hieruit laat zich m.i. verklaren waarom ligfietsers minder goed klimmen dan bukfietsers. Immers bij klimmen vervalt het voordeel van de lagere luchtweerstand (door de lage snelheid) en ga je met 50Watt minder vermogen niet zo snel omhoog. Binnenkort wellicht meer op dit blog over vermogen en luchtweerstand, rolweerstand, zwaartekracht en het rekenprogramma dat ik daarvoor heb gemaakt.

En wouw....de kilometerstand van mijn Fujin staat op 3200km. Samen met mijn Sirix forenzenligfiets brengt dat het aantal kilometers dat ik dit jaar gefietst heb op 5023km.

Geen opmerkingen: