Challlenge Chamsin
Toen ik de onderzoeksruimte binnentrad zag ik de Challenge Chamsin al op de egometer staan. Deze super ligfiets was door Hans van Vugt van www.elan.nl voor dit onderzoek belangeloos beschikbaar gesteld. Even later ariveerde proefpersoon Edwin Kamp. Hij noemde zichzelf een fanatieke racefietser en daar was geen woord aan overdreven. Zo leerde enige research op Internet dat hij al menigmaal de Mont Ventoux heeft beklommen. Dit keer beklom hij voor het eerst een ligfiets.
Het onderzoeksprotocol
Onderzoekster Maloes Stapel legde uit dat er 5 racefietsers en 5 ligfietsers als poefpersonen voor het onderzoek zijn geselecteerd. Elke proefpersoon moet op twee verschillende middagen een keer de fietsproef doen; een keer op de racefiets en een keer op de ligfiets. De proef bestaat uit een half uur fietsen met verschillende intensteiten:
- Infietsen op een vermogen van 75 Watt gedurende 3 minuten
- Submaximaal vermogen op 150 Watt gedurende 7 minuten
- Een oplopend RAMP protocol waarbij het vermogen toeneemt met 1 Watt per 2 seconde vanaf 150 Watt tot maximaal vermogen.
- Uitfietsen (3 minuten) op een vermogen van 75 Watt.
Ergometer ipv achterwiel
Edwin ging tot het gaatje
Toen Edwin aangaf niet meer vermogen te kunnen trappen stopte de RAMP en moest hij nog 3 minuten uitfietsen op 75 Watt. Marloes controleerde zijn herstel (hartslag en verzuring). Na drie minuten kon Edwin zijn zuurstofmasker, bloeddrukmeter en hartslagelektrodes weer afdoen. En hij kon nog lachen.
Edwin kon nog lachen
Wanneer resultaten bekend?
Bocycle was onder de indruk van de meetopstelling en de aanpak van het onderzoek. De resultaten zullen op zijn vroegst in juni 2015 in een wetenschappelijk rapport wereldkundig worden gemaakt. Wij zijn razend benieuwd. De deelnemers krijgen overigens allemaal hun persoonlijke testgegevens met analyse van de sportarts eind 2014 toegestuurd. Een mooie beloning voor hun vijwillige deelname.
3 opmerkingen:
Hoi Bocycle,
Leuk om te zien dat je ook hebt meegedaan. Toen ik aan de onderzoekster vroeg wie de Chamsin beschikbaar had gesteld, was het nog een "anonieme geinteresseerde". Maar gezien de fiets (en onderdelen) had ik al een vermoeden. Ben benieuwd naar de uitslagen. Ookal wat disclaimers meegegeven mbt zithoek en hoogteverschil zitje-crank omdat ik merkte bij de Alpe d'Huez dat ik op de Baron veel beter klom dan op de M5 die vlak lag en minder hoogteverschil had
Hoi Sjef,
Ik ben zelf niet toegelaten als proefpersoon hoor. Men achtte mij te veel betrokken bij het onderzoek, hetgeen de objectiviteit negatief zou kunnen beïnvloeden. Ook ik ben benieuwd naar de resultaten en ik ben ook benieuwd hoe daarin de door jou genoemde disclaimers en de gewenningsfactor zijn verwerkt.
Aha, jammer dat je niet mee mocht doen, maar wel een goede reden. Ik ben ook benieuwd naar de uitslagen
Een reactie posten