Op mijn forenzenfiets (de Sirix Flash) zat een AXA ringslot. Op een normale straatklinkerweg rammelde dat slot gekmakend. Vandaar dat ik het er heb afgehaald. Vandaag heb ik als vervangend slot een ringslot van het merk Cyclemate geplaatst. Zou daarmee het rammelprobleem ondervangen zijn...?
Ringsloten
Ik heb in de fietswinkel alle ringsloten uitgeprobeerd, door ze met de hand heen en weer te schudden. Allemaal rammelden de sloten. De ring (de binnenhoef) die je naar beneden door het wiel heen drukt, rammelt in het omhulsel (de buitenhoef). Behalve de Cyclemate, deze leek goed gedempt. Maar eenmaal op mijn fiets gemonteerd en de klinkerstraat opgereden, bleek deze toch ook een irritant rammelend geluid te produceren. Ik had in de fietswinkel "niet goed geld terug" bedongen, dus dat slot gaat komende week retour.
Veel rammelklachten
Ik vind het onvoorstelbaar, dat deze rammelende wanproducten überhaupt verkocht worden. Waarom zouden fietsers dat rammelgeluid onder hun zadel kennelijk accepteren? Ik heb wel heel wat klachten op fora gelezen (zie ook dit forum). Men repareert het slot met elastiekjes of rubbertjes. Onvoorstelbaar, nogmaals dat zulke rammeldingen überhaupt verkocht worden en dat die 13,5 miljoen fietsers dat gerammel maar accepteren.
Bocycles oplossing
Ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen. Overigens zet ik mijn fiets nu op slot met mijn Bordo vouwslot. Dat is wel wat omslachtiger dan het op-slot-zetten-van-de-fiets-met-een-ringslot, maar ja, dat gerammel hoef ik nu gelukkig niet meer te horen.
9 opmerkingen:
Hoi Gerrit,
ik heb dezelfde ervaring, er is geen goede oplossing voor de rammelende Axa-ringsloten. Ik heb hem er bij mijn GreenMachine dan ook afgehaald en vervangen door de Abus Bordo Granit X Plus 6500 85 cm. Inderdaad een vouwslot dat is goedgekeurd door de verzekering. Nadeel is dan wel het gewicht, 1,6kg.
Groeten, Edwin.
Die Abus Bordo heb ik inderdaad op jouw Greenmachine gezien tijdens ons Mooi Bennekom ritje 3 weken geleden. Prachtig slot, maar wel wat omslachtiger dan simpel het ringslot sluiten.
Inderdaad, zo'n Axa slot rammelt altijd. Dat heb ik op de bukker, net zoals zoon- en dochterlief. Een paar jaar geleden probeerde ik een Basta Click III, maar dat was nog veel erger: rammelde meer, woog meer en het is gewoon slecht ontworpen (zat op de Birdy). Op de Kobra (lage racer) neem ik gewoon een kabelslot mee als ik verwacht dat nodig te hebben.
Goed te lezen dat ik niet de enige ben.
Mij zegt het niets, dat een Axa ringslot zou rammelen. Is het het slot zelf of de bevestiging? Zelf trek ik de tie-wraps altijd nog even extra aan met een tang. Als het 't slot zelf is dan zal het wel de nieuwe generatie zijn.
De open ligger zet ik op slot met een kettingslot met ART-keuring, deze: http://www.slotenspeciaalzaak.nl/axa-cherto-compact-8-95-art2.html?gclid=Cj0KEQiA1qajBRC_6MO49cqDxbYBEiQAiCl5_EvNGk523VGlaITZIZww3MsXXjQuNIpi57ilA2UcIRkaAoam8P8HAQ Altijd een heel gedoe om 'm door de bagagedrager te vlechten.
Het is het slot zelf dat rammelt de binnenhoef (die je bij het op slot zetten door het achterwiel schuift) rammelt in de buitenhoef). Het ringslot is met twee bouten stevig vastgeschroefd aan een beugel die weer vastzit op het frame. Het is een standaard montagewijze. Ik heb wel mijn bandjes tot 6 atmosfeer opgepompt.
Ik verkoop oa koga signature fietsen als dagelijkse bezigheid en in de configurator is alleen de optie Axa defender.
Ik laat de fietsen bijna altijd binnen komen zonder slot en zet er een los besteld slot van trelock op meestal een rs440 dit ivm de rammel waar de Axa sloten om bekend staan.
Dank voor deze duidelijke ervaringen van de vakman.
Een reactie posten