BoCycle

BoCycle

zondag 10 maart 2013

Sommige beelden kunnen als schokkend worden ervaren

In mijn blogbericht "Ik wil fietsen" van 3 maart had ik het al aangekondigd: vandaag was de eerste training van het Committed Power project. Hier een verslag, maar pas op, want sommige beelden kunnen als schokkend worden ervaren...

Sportgeluk
Verzamelpunt was Residence Rhenen. In zijn openingswoord meldde één van de directieleden dat er zich reeds 685 deelnemers voor Committed Power hadden aangemeld. Enkelen deden reeds voor het achtste jaar mee. Dit jaar zijn er 6 sporten waarvoor men kan inschrijven: racefietsen, mountainbiken, hardlopen, schaatsen, langlaufen en Nordic walking.

Rob Harmeling is ook dit jaar weer de trainer van de bikers (race en mtb). Hij presenteerde zijn concept "Sportgeluk", waarin hij het trainen voor het opbouwen van je conditie vergelijkt met het bouwen van een huis. Je begint met het opbouwen van je basisconditie, het fundament (in Sportzone 2: 60-70% van maximale hartslag). Alle fietsers kregen een werkboekje "Sportgeluk", waarin ieder zijn persoonlijke sportdoel(en) en trainingsschema's kan bijhouden. Meer over trainen en hartslag: Actief hersteltraining, Rob Harmeling trainingsschema's, www.doefiets.nl.


Fietsbehendigheidstraining
Geen stroomlijnvoordeel
Daarna volgden twee rondjes van 12 km door de bossen ten noordoosten van Rhenen en ten zuiden van Veenendaal over o.a. de Defensieweg. De voortdurende regen en de lage temperatuur (6°C), hadden mij doen besluiten om mijn forenzenfietsregenpak aan te trekken. Het leek mij niet verstandig om, herstellende van een griep, tot op het vel toe nat en koud te worden. Helaas had ik de broekspijpklemmen niet meegenomen, zodat de wind de regenbroekspijpen "opblies" en ik als een Michelin-mannetje tegen de wind in ploeterde. Daar ging mijn stroomlijnvoordeel.


Als vierde boven in regenpak
Hoogtepunt: wedstrijd
Op zandgat Kwintelooijen werd de behendigheid op de (lig)fiets getraind. Op een smal weggetje moesten achtjes gedraaid worden. Nou bij Bocycle met zijn ligfiets werden dat nulletjes met nog een meter berm erbij. Hoogtepunt was de wedstrijd over 2,3 km naar de top van de Defensieweg. Met een gemiddelde snelheid van 25,9 km/h en een stijgingspercentage van 1,4% eindigde Bocycle als vierde van de groep van 12 renners. De hartslagmeter op het stuur gaf een hartslag van 190 aan.

Schokkende beelden
Na afloop wachtte ons in de Residence soep met broodjes. Maar eerst wilde ik mijn natte (ondanks het regenpak) fietskloffie vervangen door schone burgerkleding die ik in een sporttas in de auto had meegenomen. Een kleedruimte ontbrak op de Residence, dus daarom vond de verkleedpartij op de gang plaats. Maar... voor het verwisselen van de natte onderbroek heb ik mij toch maar even discreet in het herentoilet vervoegd. Daarbij waarschuwde ik de daar aanwezige (mannelijke) collega's, dat de te aanschouwen beelden door sommigen als schokkend zouden kunnen worden ervaren.

De rest van het weekend kan ik mooi besteden aan Rob Harmelings instructieboek "Sportgeluk".

4 opmerkingen:

Quemo zei

netjes, 4e met renners

Dzjiedzjee zei

Ik wens jullie een mooi en gezond seizoen! ;-)

Groeten uit Sneek,
DzjieDzjee

Casper zei

Fijne werkgever heb jij toch!
Maar, eh, krijgen we die schokkende beelden nog te zien? Je lokt ons naar je blog, maar verder.......

BoCycle zei

Dank mannen voor deze bemoedigende woorden en wensen. En wat die "schokkende beelden" betreft zul je het moeten doen met het woordelijk verslag.