BoCycle

BoCycle

zaterdag 16 maart 2013

In ravijn gestort en...

Op www.cycling-challenge.com las ik een waarschuwing voor een wel heel bijzonder gevaar dat ons bij de beklimming van de Col d'Aubisque wacht...


Gedenkplaat Wim van Est
In ravijn gestort
Dat de Col d'Aubisque een gevaarlijke beklimming is, wist ik al. Zo is daar in 1951 in de 12de etappe van de Tour de France de Nederlandse renner Wim van Est in zijn gele trui 70 meter naar beneden gestort. Hij werd met aan elkaar geknoopte banden uit het ravijn getakeld. Van Est wilde snel weer verder rijden, maar ploegleider Pellenaars wist hem er van te overtuigen, dat hij beter naar het ziekenhuis kon gaan. Op www.sportkroniek.nl vind je een spectaculair verslag van deze onbezonnen afdaling van Wim van Est.


Bron: www.cycling-challenge.com
Bewusteloos door...
Een andere onfortuinlijke renner was de Fransman Lucien Aimar. In 1965 werd hij gedwongen op te geven nadat hij bewusteloos was geraakt door een gebrek aan zuurstof.

Onschuldige Roodkapjes
Maar deze gruwelijke verhalen verbleken als onschuldige Roodkapjes bij het volgende gevaar dat de Col d'Aubisque in zich heeft. Er wordt namelijk melding gemaakt van vallende koeien. Er is zelfs een speciaal verkeersbord dat de argeloze passant waarschuwt voor deze dreiging. Nou, tegen dat gevaar is zelfs Bocycles superhelm uit zijn blogbericht van 7 maart niet opgewassen.




Koeweg
Afgezien van dat "vallende-koeiengevaar" moet ik de verwachtingen van snelle klimmers ook temperen. Want de koeien willen ook nogal eens de doorgang versperren.


Dus Committed-Powercollega's: PRAEMONITUS PRAEMUNITUS (een gewaarschuwd mens...).

10 opmerkingen:

Quezzzt zei

Nu ja je zult ook wel weten dat je maar een halve liter water per uur mag drinken bij zware klimpartijen.

Meer drinken wordt in verband gebracht met plotseling hartfalen wat regelmatig wielrenners de dood in jaagt bij het beklimmen van hellingen.

Het klinkt allemaal logisch : bij zware belasting wordt de bloedtoevoer naar/van de maag en darmen geminimaliseerd en bloed daaruit onttrokken voor belangrijker zuurstof en brandstoftransport naar de longen, hart en spieren. Ben je onwetend genoeg meer dan een liter in een uur naar binnen te werken forceer je je lichaam toch weer meer bloed naar de maag en darmen te sturen wat een overbelasting van het hart betekend.

Sommigen overleven dat niet, en dat heeft niet met ongetraintheid te maken.

BoCycle zei

Interessant Quezzzt,

Eerlijk gezegd was deze Quezzzty mij onbekend. Men adviseert juist een liter per uur te drinken om het uitgezwete vocht weer aan te vullen (o.a. www.wielersportinfo.nl). En... het maximale vermogen dat een mens kan leveren wordt gelimiteerd door de maximale hartslag. Ik zal eens registreren of ik meer vermogen bij een bepaalde hartslag kan leveren als ik minder water drink.

Willem zei

Da's voor mij ook wat nieuws, zal het eens aan de soigneur vragen.

Quezzzt zei

Het gaat om de Mont Ventoux waar elk jaar 2-3 wielrenners overlijden tijdens de klim.

In dit artikel komt het in twijfel trekken van het algemene drinkadvies naar voren :

http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/de-beklimming-van-de-mont-ventoux-is-niet-zonder-risico/article-4000104228586.htm

Maak ervan wat je wilt, maar nu zul je er toch een beetje rekening mee houden.

BoCycle zei

Heftig Quezzt. Ik ben in september 2 uur en 20 minuten bezig met het beklimmen van die Col d'Aubisque. PRAEMONITUS PRAEMUNITUS (een gewaarschuwd mens...).

En Willem,
Ik ben benieuwd wat jouw soigneur adviseert nav deze berichtwisseling.

Magic Bullet zei

Het beste advies staat onderaan het vlaamse stuk: let op je lichaam. En op dat van anderen.
Verder is het gevaar van teveel drinken na een grote inspanning al heel lang bekend. Ik kan even niet vinden welke Hollandse ridder het was die stierf na het drinken van een kan water om een zwaarbevochten overwinning op het slagveld te vieren...

BoCycle zei

Nou Magic Bullet,

Ik hoop niet dat je alles wat in de ridderromans is geschreven voor WAAR aanneemt ;-)

Quezzzt zei

Lol...maar ik heb even doorgegraven en in het algemeen genomen is meer dan 4 liter water over 24 uur (levens)gevaarlijk en dat nog om andere reden die ik boven beschreef.

Je moet niet gedehydrateerd worden door transpiratie omdat dat gevaarlijk is en waarvoor mensen terecht gewaarschuwd worden, maar je kunt ook niet grote hoeveelheden in korte tijd naar binnen slaan wat OOK levensgevaarlijk is en waarvoor men nog te weinig ook waarschuwd.

Altijd al vielen er marathonlopers en wielrenners dood neer maar dat werd dan afgedaan als hartaanval of te weinig voorbereid te veel inspanning. Door voortschrijdende inzichten en bestudering van gedrag ( die meetpil ) komt men er nu achter dat er andere dingen spelen.

En zo gek is dat verhaal van die ridder niet....vaak koppelt men oude kennis niet aan nieuwe fenomenen. Of men is domweg die kennis vergeten omdat het in oude niet veel gelezen boeken of manuscripten staat. Onze menssoort was 3000 jaar geleden net zo intelligent als wij zijn...onze herseninhoud is ook niet veranderd. Hun oplossingen en uitvindingen zijn vaak vergeten en later opnieuw uitgevonden. Vloerverwarming, onderwaterbeton..de lijst is best lang.




BoCycle zei

Nogmaals dank voor je waarschuwing Quezzzt. En excuses voor de wellicht minder serieuze ondertoon van mijn vorige reactie(s).

Magic Bullet zei

Haha, ik doelde op een serieus historisch gegeven...jammer dat ik het niet vinden kan. Ook mijn goede oude vader (huisarts) waarschuwde ons kinderen voor overhydratatie na flinke inspanning (buitenspelen)...soms loopt voortschrijdend inzicht in rondjes.