BoCycle

BoCycle

vrijdag 27 april 2012

Gebroken pols bij training

Zondag was er weer een gemeenschappelijke training van alle sportende deelnemers aan het committed power project. Een dag met veel (in)spanning...

Trainingsinspiratie
De training begon in pannekoekenhuis Bergzicht in Woudenberg. Ega Tilly had mij hier met mijn fiets per auto naar toe gebracht. Rob Harmeling wist de (lig)fietsers weer met een enthousiasmerend trainingsbetoog te inspireren. Hij vertelde dat er veel methodes zijn om de juiste hartslagtrainingsgebieden te bepalen. Volgens de "preciezen" is het bepalen van hartslagzones als percentage van de maximum hartslag wel erg grof. Eigenlijk moet je de aërobe en de anaërobe drempel bepalen en het gebied daartussen verdelen in de drie duurtrainingszones: D1, D2 en D3. Maar, zo verkondigde Rob, de grove methode voldoet ook prima, tenzij je op topniveau de laatste procenten uit je lichaam probeert te halen. Verschillende (medisch) deskundigen had hij hierop bevraagd.

Nog een ligfiets
Maar genoeg theorie. 't Werd tijd voor de praktijk. Op weg naar de ligfiets werd ik begroet door Dick, die ik van ligfietsclub "Liggend Arnhem" ken. Hij mocht deze dag met zijn ligfiets voor een keertje meetrainen. Daarmee verdubbelde het aantal ligfietsdeelnemers. Als deze trend doorzet, beklimt in september de helft van de bikers "Le Grand Ballon" op een ligfiets.

Heuvel op, heuvel af
Na een tocht over de Utrechste heuvelrug volgde een hartslagtest. Een 5% stijle heuvel van 1,6km lang moest drie keer beklommen worden. De eerste keer met 80% van de maximale hartslag en daarna met 90%. De laatste beklimming moest alles worden gegeven zodat de hartslag tot het maximum zou stijgen. Op deze manier kon iedereen zijn maximale hartslag bepalen en dus ook de trainingszones. Dat sommige fietsers wel heel erg ver in deze maximale krachtsinspanning zijn gegaan, toont de film. Maar let op de film bevat beelden die niet geschikt zijn voor kijkers met een zwakke maag.


Polsbreuk
Terug in het pannenkoekenhuis vernam ik dat één van mijn collega's met zijn racefiets ten val was gekomen. Later hoorde ik dat hij zijn pols had gebroken. Een nare afsluiting van deze inspirerende en gezellige trainingsdag. Mij restten nog 43km naar huis (in hartslaggebied D1) door o.a. een prachtig rivierengebied. Het totaal aantal gefietste kilometers op deze zondag bedroeg precies 100.

Geen opmerkingen: