BoCycle

BoCycle

zaterdag 30 september 2017

Jeeptunneltocht

September is de herdenkingsmaand voor "De slag om Arnhem" die 73 jaar geleden plaats vond. Na de luchtlandingen moesten de Engelsen de lange en zwaar bevochten weg naar Oosterbeek en Arnhem inzetten. Al snel wonnen de Duitsers veel terrein terug. Zij bewaakten alle belangrijke overgangen van de spoorbaan. De Engelsen vonden een tunnel en kwamen erachter dat als ze de ruiten van hun jeeps neerklapten, de antennes verwijderden en alles binnenboord hielden, ze voorzichtig door de tunnel onder het spoor door konden rijden. "Mooi Bennekom" ging onderzoeken of dit ook voor hun ligfietsen geldt...

Mooi Bennekom
"Mooi Bennekom" is één van de vele lokale ligfietsclubs (van de Nederlansde ligfietsvereniging) die (lig)fietstoertochten in hun regio organiseren. Dit keer reden 5 liggers mee. Veel belangstelling oogsten Sanne en Stan met hun gloednieuwe Quattro Velo, een velomobiel met 4 wielen en een zeer fraaie stroomlijnvormgeving. Op de webstie van Velomobiel.nl vind je uitgebreide informatie over deze nieuwe velomobiel.

De slag om Arnhem
Deze zaterdag leidde de tocht langs enkele van de vele Airborne monumenten die herinneren aan de dramatisch verlopen "Operation Market garden" zoals de "Slag om Arnhem" officieel heet. Doel van deze operatie was de Rijnbrug (sinds 1977 John Frost brug genaamd) over de Rijn bij Arnhem in te nemen, zodat de aanstormende geallieerde grondtroepen vanuit België snel door konden stoten om ook het noordelijke deel van Nederland te bevrijden.

De operatie werd een jammerlijke mislukking. De 12.000 Britse en Poolse paratroopers die op de diverse Landing Zones werden gedropt, stuitten op zwaarbewapende Duitse troepen. Daarbij verloren 1.485 manschappen het leven in de 8 dagen dat de slag duurde; 6.414 infanteristen werden door de Duitsers gevangen genomen. De brug in Arnhem kon niet worden ingenomen en bleek "een brug te ver" te zijn.

Monumenten
De jeeptunneltocht voerde langs enkele van de vele monumenten die herinneren aan deze slag. Bijzonder indrukwekkend was het monument aan de Parkweg in Ede. Op 17 september 1944 bombardeerden geallieerde toestellen Duitse doelen in en rond de kazernes. Door navigatiefouten, slecht zicht en in die tijd beperkte middelen kwam een groot aantal bommen rond de Parkweg en de oude dorpskerk terecht. Hierbij kwamen 69 burgers om het leven. Hun namen staan op het linker en rechter paneel van het monument.

Op de Ginkelse Heide staat een monument dat op 19 september 1960 door generaal Urquhart, die de leiding had over de Airbornetroepen, officieel werd onthuld. Het herinnert aan de eerste 2.000 paratroopers die op de Ginkelse Heide op 17 en 18 september 1944 werden gedropt. Op de plaquette staat "Zij zulllen op varen met vleugelen gelijk de arenden". De arend staat ook bovenop het monument.

De jeeptunnel
Na zo'n 20 km arriveerden de 5 liggers bij de afwateringstunnel onder de spoordijk, die in de Tweede Wereldoorlog als jeeptunnel zijn markante betekenis kreeg. Ook de liggers konden niet zonder maatregelen te treffen door de tunnel heen. Die maatregelen beperkten zich overigens tot het verwijderen van de veiligheidsvlaggen, die voorbij de bovenkant van de tunnel uitstaken. Voorts was het heel bijzonder om in deze herdenkingsmaand te beseffen welk een dramatische gebeurtenissen zich in deze omgeving, zo dicht bij huis en nog pas 73 jaar geleden, hebben afgespeeld.
De vijf liggers


Recuperatie
Natuurlijk mocht ook deze tocht de recuperatie met behulp van koffie en appelgebak niet ontbreken. En wat zou een passender locatie kunnen zijn dan "Eethuys Airborne""? Het eethuys ligt aan de rand van het heidegebied rond de telefoonweg, waar Drop Zone X (voor parachutisten) en Landing Zone X/Z (voor gliders) waren gesitueerd. Toen wij onze ligfietsen weer wilden bestijgen, bleek er een hele verzameling klassieke auto's bij het eethuys geparkeerd te staan. Die moesten wel even bewonderd worden.

Het weer
Toen ik weer thuis was vroeg iedereen bezorgd hoe het weer toch was geweest. Ik vertelde hen dat het weer heel erg was meegevallen. Toen ik 's ochtends vertrok was het droog en onderweg hebben we slechts 1 bui gehad (die welliswaar om 11:00 uur begon en bij thuiskomst nog niet was opgehouden).

4 opmerkingen:

Belle zei

Volgens mij lieten veel meer mensen lhet leven tijdens Operation Market Garden. Het lijkt alsof je alleen het getal van de 82nd noemt. http://www.historyofwar.org/articles/battles_arnhem.html#endof

BoCycle zei

Het klopt helemaal Belle, dat veel meer mensen het leven lieten. Ik heb in het stuk alleen de slachtoffers genoemd van de Britse 1st Airborne Devision waaraan de 1st (Polish) Independent Parachute Brigade was toegevoegd en die onder commando stond van generaal Urquhart. Deze manschappen landden in september 1944 op de Ginkelse heide en op de heidevelden bij Wolfheze en Renkum.

martin renkema zei

Was dit diezelfde tunnel waar we al eerder geweest zijn met mooi Bennekom? Was ergens in de buurt van Papendal. Toen heb ik mijn hoofd nog gestoten in de tunnel...

BoCycle zei

We zijn inderdaad al eens eerder door de jeeptunnel gereden met Mooi Bennekom, nadat we koffie met appelgebak hadden genuttigd in van der Valk hotel Papendal.