BoCycle

BoCycle

maandag 20 oktober 2014

Geen LOL op LEL

Zondag racete Bocycle de LEL2014...

Naatje pet
De weersvoorspelling was naatje pet. Vrijdag werd voor deze LEL2014 nog een warme, droge dag met zon voorspeld. Zaterdag voorspelden de weermannen voor de volgende dag kou en regen voor alleen het noordwestelijke deel van Nederland (zou Enkhuizen daar ook toe gerekend moeten worden?); de rest van Nederland zou zonnig en warm zijn. En zondagochtend luidde de weersverwachting: "In het noordoosten bewolkt en motregen en in de rest van Nederland droog". In werkelijkheid kregen de deelnemers een paar lichte regenbuitjes te verstouwen. Moest het regenjasje nu aan of uit? En de wind was ZW kracht 5.

LEL: individuele tijdrit
De LEL is een race over het fietspad van de Houtribdijk van de sluis bij Lelystad tot net voorbij het aquaduct bij Enkhuizen. Daar is het keerpunt en vervolgen de racers hun weg terug richting Lelystad. De 23 deelnemers startten met twee minuten tussenpoze; de LEL2014 is dus in feite een individuele tijdrit. Richting Enkhuizen ging het ligfietsen mij minder goed af; het lukte niet goed om de hartslag boven de 160 bpm te krijgen bpm te krijgen. Terug wist ik de hartslag continu boven de 160 bpm te houden. Twee kilometer voor de finish had ik eindelijk Mia Rekkers ingehaald, die twee minuten voor mij was gestart. De hartslag was inmiddels opgelopen tot 175 bpm. Met 190 bpm ging ik over de finish.

Gemiddelde hartslag

Maximale hartslag

Hoge windsnelheid betekent lager gemiddelde
Ik had de indruk beter gereden te hebben dan in de LEL2013; toch was de gemiddelde snelheid een fractie lager. Dit gold ook voor het totale deelnemersveld waarvan in 2013 de gemiddelde snelheid nog 43,67 km/h was en in de LEL2014 slechts 41,47 km/h. Waarschijnlijk was dit toe te schrijven aan de harde wind. Het voordeel dat je in de "wind-mee-richting" hebt, compenseert niet volledig het nadeel dat je met wind-tegen hebt (zie ook de grafiek). Van de open fietsers eindigde ik in de middenmoot (4 sneller en 3 langzamer (de stoere Pieter Sybrandij op zijn bukfiets niet meegerekend)).


Geen LOL bij de LEL?
Ik had nog bij diverse ligfietsgenoten reclame gemaakt voor deze LEL2014 (o.a. tijdens de fietstocht op 5 oktober van LOL (de Zutphense ligfietsclub)), maar enthousiaste reacties leverde dat niet op. Er verscheen zondag dan ook geen enkel lid van LOL, hetgeen mij inspireerde tot de LOLlige titel van dit blogbericht. Ondanks ontbreken van LOL heb ik toch veel lol gehad. Het was weer een hele leuke dag. Niet in de laatste plaats omdat de bijna vijftigjarige Ymte Sybrandij ons tracteerde op een heerlijke appel/rozijnentaart, voortreffelijk gebakken door zijn zoon.

Voortreffelijk appelrozijnengebak

3 opmerkingen:

Marc zei

Dag Gerrit,

Ik kan je stelling bevestigen. Dit jaar leg ik voor elke rit op de M5 Carbon High Racer onder meer vast wat de windkracht is. Daaruit blijkt duidelijk dat elke Bft meer leidt tot ongeveer een halve km/uur lagere gemiddelde snelheid.

Groet,
Marc

BoCycle zei

Interessant Marc. En mooi dat de theorie (Bocycles rekenprogramma) en de praktijk (jouw registraties) tot dezelfde conclusie leiden.

BoCycle zei

Op http://wieringer-velomobiel.blogspot.nl/ staaat een leuk verslag en video van de kontenkeerders op het keerpunt.