BoCycle

BoCycle

maandag 31 december 2012

Spoorlijn onder water?

Zaterdag heb ik vier weken na LOL weer eens op mijn Fujin raceligfiets gelegen voor een prachtige tocht over de dijken langs de Rijn. Dat hoog water ook bedreigend kan zijn bleek alras...


Rijdt die auto op de dijk in de verte nu door het water?



zondag 30 december: weg onder water


Spoorweg onder water?
Op de zuidelijke Rijndijk zag ik dat de weg naar de steenfabriek waar de Gelderse Smalspoor Stichting zetelt, onder water leek te staan. Een bezoekje aan dit smalspoorterrein is zeer aan te raden. Vrijwilligers houden daar allerlei industriële smalspoorlocomotieven (stoom, diesel, elektrisch) rijdende. Bezoekers kunnen ook een ritje maken achter zo'n loc. En ook kan de steenfabriek worden bezocht. Een onverwachte attractie zo achter de Randwijkse Rijndijk. Zou dit unieke plekje van de Betuwe verzwolgen zijn door de Rijn?

Ik ben zelf met de ligfiets poolshoogte gaan nemen en heb de steenfabriek zonder natte voeten kunnen bereiken. Een dag later op zondag was dit wel anders, zoals je op de foto hierboven kunt zien.

Gestrande kanoosters
Terugfietsend naar de winterdijk zag ik twee kanoosters die op de weg leken te zijn gestrand. Ik mocht een foto van hen nemen, nadat ik had verteld dat deze maandag zou verschijnen in de sportbijlage van de Telegraaf.


Bij Lexkesveer, de pont naar Wageningen

Het echte klimwerk
Op de pont naar Wageningen sprak ik nog een echtpaar met twee jonge kinderen. Zij hadden veel belangstelling voor die bijzondere fiets van mij. Zij wilden Bocycle wel op de foto zetten.

Ook pittige klimmetjes mochten, met de Col d'Abisque in het verschiet, op deze rit uiteraard niet ontbreken. Eerst de Grebbeberg, gevolgd door de Defensieweg (tussen Rhenen en Elst (Utrecht)) en tenslotte de Amerongseberg (van Noord naar Zuid). Op de Defensieweg heb ik empirisch vastgesteld dat mijn maximale hartslag nog steeds 190 bpm (beats per minute) is. De Amerongseberg heb ik wat beheerster beklommen en de hartslag onder de 180 bpm kunnen houden.

Klimanalyse
En excuses beste lezer, maar ik heb het niet na kunnen laten deze beklimmingen met Bocycles rekenprogramma te analyseren in nevenstaande tabel.

Bek van een groot monster?
In Amerongen ben ik richting pont gefietst, nadat een "local" mij had verteld dat de pont wel zou varen. Bij de Rijn aangekomen, zag ik dat de veerstoep van de pont was afgezet. Dat was balen, leek ik daar voor niets vier kilometer te zijn omgefietst. Even later zag ik dat er nog een tweede veerstoep was, die kennelijk voor gebruik bij hoge waterstand was bestemd.

Toen de pont afmeerde leek zijn klep wel de bek van de groot monster, dat dreigend op mij afkwam. Ik dacht nog:"daar moet niet mijn voet onder komen". De fiets met berijder bewoog dan ook gedwee enkele meters naar achteren.

Keurslagerworst
De terugweg leidde langs Opheusden alwaar kwaliteitskeurslager Willem Bor zetelt. Ik kon deze Willem niet onbezocht voorbij rijden al was het maar om één van die fantastastische kaasgrilworsten in te slaan. Ben je in de buurt breng dan een bezoekje aan deze fameuze vakman.

Zicht op Rhenen

Geen opmerkingen: