BoCycle

BoCycle

zaterdag 20 oktober 2012

Wetenschappelijk onderzoek naar klimmen met de (lig)fiets

Het "wetenschappelijke" onderzoek naar de klimprestaties van de ligfiets versus racefiets krijgt een vervolg...

In mijn blogbericht "Op racefiets meer vermogen" van 25 september werd verslag gedaan van dit onderzoek. De conclusie was dat een fietser op een racefiets circa 15% meer vermogen kan leveren dan op een ligfiets. Sportarts Sietske van Berkel van de Isala klinieken in Zwolle gaat samen met sportarts in opleiding Marloes Stapel, dit fenomeen onderwerpen aan een wetenschappelijk empirisch onderzoek.

Op een ergometer, waarop een willekeurig (lig)fietsframe kan worden geplaatst, worden daarbij de prestaties van een aantal renners in liggende en zittende houding met elkaar vergeleken. Onderwijl monitort de computer de menselijke motor (hartslag, zuurstofopname, etc.). Maar eerst moeten nog een deugdelijk onderzoeksvoorstel en meetprotocol worden opgesteld. Dus het zal wel tot voorjaar 2013 duren voordat de resultaten van dit onderzoek op dit blog te lezen zijn.

5 opmerkingen:

Quemo zei

Dit vind ik een machtig interessant onderzoek. Proficiat! En keep us posted.

De Bobslee zei

Ook ik vind dit zeer interessant, te meer omdat ik als "verse" Strada rijder ernaast ook op de gewone racefiets blijf rijden. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de uitkomst!

jan zei

Pieter pas heeft een Ergometer in de normale racefietshouding. Ik heb voor hem een frame gelast die erachter geplaatst kan worden, zodat er ook getest kan worden in de ligfietshouding. Als je jezelf getest wilt hebben zou ik eens contact opnemen met hem. Ik ben zelf niet geinterreseerd in de racefietshouding. Heb ook nog nooit op een racefiets gezeten. Op de sportschool wel eens spinning geprobeerd, maar ik kon mijn vermogen niet lekker kwijt in die houding. Gewenning lijkt de belangrijkste factor in het vermogen wat je in elke houding kunt leveren.

BoCycle zei

Quemo en Adriaan,
Leuk dat jullie zo enthousiast reageren. Maar, zoals geschreven, moeten we nog wel even geduld hebben, want het duurt nog wel een tijd voordat het onderzoek is uitgevoerd en afgerond.

BoCycle zei

Jan,
Interessant. Kun je me e-mailadres of ander contactgegegeven van Pieter sturen? Stuur dat dan naar bocycle@bocycle.nl, zodat niet iedereen die dit blog leest Pieters privégegevens te zien krijgt.